نشست صمیمانۀ رئیس با مسئولان کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی
۱۳۹۸-۰۵-۲۳
نشست صمیمانۀ رئیس با مسئولان کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی
نشست صمیمانۀ رئیس با مسئولان کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی
ریاست سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در یک دورهمی دوستانه، با مسئولان کتابخانه‌های وابسته به این سازمان در سطح شهر مشهد دیدار کرد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، حجت‌الإسلام و المسلمین سید جلال حسینی در نشستی سه ساعته، به گفتگو و پرسش‌ وپاسخ با مسئولان و کتابداران کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در سطح شهر مشهد در محل کتابخانۀ شیخ مجتبی قزوینی(ره) واقع در بلوار طبرسی پرداخت.
وی در این نشست، با تأکید بر کار عالمانه، مجاهدانه و مخلصانه، شرط اصلی تحول را کار جهادی عنوان کرد و گفت: با کار جهادی می‌توان بیش‌ ازپیش اهداف را محقق کرد و هرجا کاری تأثیرگذار انجام گرفته، بدون تردید کار جهادی در آن نقش داشته است.
دکتر حسینی توجه بیشتر به مناطق محروم را از مهم‌ترین رویکردهای آستان قدس رضوی دانست و تصریح کرد: مسئولان کتابخانه‌ها باید با استفاده از اختیاراتی که دارند، در ارائۀ خدمات و شرایط عضویت و اخذ کتاب، برای کتابخانه‌هایی که در مناطق محروم‌تر واقع شده‌اند، تفاوت اساسی قائل باشند.
ریاست سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی خلاقیت، نوآوری و ابتکار را از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کتابدار عنوان کرد و ادامه داد: گزارشی که مسئولین و کتابداران کتابخانه‌‌ها از فعالیت‌های خود ارائه دادند، نشان می‌دهد که گاه می‌توان با خلاقیت و ابتکار و بدون صرف هزینه و بودجه، کارهای تأثیرگزاری انجام داد که این مسئله بسیار جای تقدیر دارد.
وی با بیان این‌که کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در هر منطقه‌ای از مشهد یا دیگر شهرستان‌های کشور باید در کنار ارائۀ خدمات کتابخانه‌ای تبدیل به پایگاهی فرهنگی شوند، اضافه کرد: رسالت کتابخانه صرفاً امانت کتاب نیست، بلکه کتابخانه می‌تواند بستری برای انجام بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی از جمله ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باشد.
دکتر حسینی با اعلام این‌که تأمین منابع جدید برای کتابخانه‌های وابسته و رفع مشکلات این کتابخانه‌ها، در اولویت برنامه‌های سازمان کتابخانه‌هاست، پیشنهاداتی را در راستای تعامل بیشتر مسئولین کتابخانه‌ها با یکدیگر و خدمات‌رسانی بهتر به مراجعان ارائه داد و خاطرنشان کرد: اقداماتی همچون عقد تفاهم‌نامه با مجموعه‌ها و سازمان‌های بیرون از کتابخانه مثل بسیج، مدارس یا مساجد، تعامل و تفاهم کتابخانه‌های وابسته با یکدیگر در برنامه‌هایی همچون برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در مناسبت‌های مختلف، بهره‌مندی از ظرفیت کمک‌های مردمی و اجرای سه‌شنبه‌های فرهنگی در کتابخانه‌های وابسته از جمله این اقدامات است.
وی استفاده از بستر فضای مجازی را فرصتی ارزشمند دانست که از طریق آن، ارتباط بیشتر مسئولین کتابخانه‌ها با یکدیگر و تعامل بیشتر با اعضای کتابخانه، به اشتراک‌گذاشتن نیازها، درخواست‌ها و اقدامات انجام‌گرفتۀ کتابداران با یکدیگر و نیز با مسئولان بالادست در راستای انتقال تجربیات و رسیدگی بهتر به مشکلات کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را می‌توان تسهیل کرد.
گفتنی است که در این جلسه پیشنهاداتی نیز از سوی مسئولین و کتابداران کتابخانه‌های وابسته در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی مطرح شد که در این بین، تقویت منابع کمک‌درسی در کتابخانه‌ها، طرح دعوت از افراد برای عضویت در کتابخانه و طرح پیوند مدارس با کتابخانه‌ها مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید