کتابخانۀ وزیری یزد از نسخۀ خطی طب با قدمت 770ساله، رونمایی می‌کند
۱۳۹۸-۰۶-۰۳
کتابخانۀ وزیری یزد از نسخۀ خطی طب با قدمت 770ساله، رونمایی می‌کند
کتابخانۀ وزیری یزد از نسخۀ خطی طب با قدمت 770ساله، رونمایی می‌کند
کتابخانه و موزۀ وزیری یزد، در ویژه‌برنامۀ سه‌شنبه‌های فرهنگی، برای نخستین بار از نسخۀ خطی نفیس طب قدیم متعلق به قرن 7 رونمایی می‌کند.

به گزارش گنجینۀ رضوی، کتابخانه و مورۀ وزیری یزد در سومین سه‌شنبۀ فرهنگیِ خود و هم‌زمان با روز داروسازی از نسخۀ نفیس و بی‌نظیر «الاتفاق والافتراق لصنعه التریاق» با موضوع پزشکی و متعلق به سال 669قمری رونمایی می‌کند. در این مراسم که در ادامۀ ویژه برنامه‌های سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی دنبال می‌شود، علاوه بر رونمایی از این نسخۀ نفیس، به معرفی نسخه‌های خطی طب ایرانی در گنجینۀ کتابخانۀ وزیری و با محوریت آثار ابن‌سینا و زکریای رازی پرداخته می‌شود.
دکتر مسعود میرزایی، استاد تمام و معاون تحقیقات و فن‌آوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و دکتر محمد صدر، پزشک و پژوهشگر تاریخ پزشکی و عضو هیئت علمی بنیاد دائره‌المعارف اسلامی سخنرانان ویژۀ این مراسم هستند که به ترتیب در خصوص دوران طلایی آموزش طب در یزد قدیم (قرن 7 تا 8) و همچنین تعامل پزشکی نوین و طب قدیم و اهمیت نسخه‌های خطی پزشکی در طب سنتی به سخنرانی خواهند پرداخت.
لازم به ذکر است، گنجینۀ نسخ خطی کتابخانه و موزه وزیری یزد، وابسته به آستان قدس رضوی، حدود 5هزار نسخۀ خطی در اختیار دارد که بیش از 200 نسخه از این گنجینه به موضوع طب اختصاص دارد.
گفتنی است، این مراسم ساعت 10صبح سه‌شنبه 5شهریورماه، در کتابخانه و موزۀ وزیری یزد برگزار می‌شود و حضور برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید