۱۳۹۸-۰۶-۲۰
برگزاری همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان
برگزاری همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان
اولین دوره همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های ادبیات داستانی کودک و نوجوان» برگزار می‌شود.

گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی در آستانه هفتمین سالگرد راه‌اندازی گرایش ادبیات کودک و نوجوان این همایش را در هشتم آبان ‌ماه برگزار می‌کند. مریم جلالی، دبیر علمی  و سیدمهدی طباطبایی دبیری اجرایی این همایش را به عهده‌ دارند.

محورهای همایش به این شرح اعلام شده‌اند:

انواع ادبی و ژانرهای نوظهور در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: ژانرهای پرکاربرد در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، جایگاه مکتب‌های ادبی در داستان کودک و نوجوان، مرز انواع ادبی میان داستان کودک و نوجوان و بزرگسال، جلوه‌های ادبیات پایداری در داستان‌های کودک و نوجوان (درسی و غیردرسی)، انواع داستانی در ادبیات کودک و نوجوان و تحولات داستان‌نویسی در ادبیات کودک و نوجوان.

نظریه‌ و نقد در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: نقد و بررسی داستانهای کودک و نوجوان بر اساس نظریه‌های جدید، آسیب‌شناسی شیوه‌های نقد و نگارش در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، آسیب‌شناسی ارائه و نقد ادبیات داستانی در کتاب‌های درسی، شکل‌گیری‌های اجتماعی، سیاسی و... و نفوذ آن به ادبیات داستانی کودک و نوجوان،  نقش ترجمه در شکل‌گیری ادبیات داستانی کودک و نوجوان، نقش و جایگاه کتاب‌های تصویری در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، تألیف، ترجمه و تقلید در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، تأثیرپذیری و تأثیرگذاری داستان‌های کودک و نوجوان، مخاطب‌شناسی ادبیات داستانی کودک و نوجوان، زبان درادبیات داستانی کودک و نوجوان، میانجی‌ها در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، تعامل متن و تصویر در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، علل ماندگاری آثار کودک، طنز و جایگاه آن در ادبیات کودک و ناشران و ترویج ادبیات داستانی.

مفاهیم اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و .. در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: مفاهیم فرهنگی در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، مفاهیم ارزشی در ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات داستانی جنگ و صلح، ادبیات داستانی کودکان، اجتماع و اقتصاد و مفاهیم اجتماعی در ادبیات داستانی کودک و نوجوان.

ادبیات تطبیقی و جایگاه آن در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: قابلیت‌سنجی تطبیق و تطابق در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، شیوه‌های اجرایی تطبیق در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، جایگاه تطبیق متون داستانی در کتاب‌های درسی، ادبیات تطبیقی کودک و نوجوان، ادبیات داستانی ملی و مرزهای جهانی و ادبیات داستانی بومی و غیربومی.

اقتباس از متون کلاسیک در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: شیوه‌های راه‌یابی ادبیات کهن به داستان کودک و نوجوان، نقش بازنویسی و بازآفرینی در توسعه ادبیات داستانی کودک و نوجوان، شیوه‌های ورود ادبیات مدرن بزرگسال به داستان کودک و نوجوان، متون دینی و شیوه‌های پردازش به آن در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، پردازش ادبیات داستانی کهن و نو در کتاب‌های درسی و اقتباس در داستان‌نویسی کودک و نوجوان.

فرهنگ و ادبیات عامیانه در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: چگونگی و علل نفوذ عناصر فرهنگ عامیانه به ادبیات داستانی کودک و نوجوان، محورهای فرهنگ عامیانه در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، محدوده کاربرد فرهنگ عامیانه در ادبیات داستانی کودک و نوجوان

علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۰ مهرماه مقاله‌های خود را به نشانی clsbu@cbu.ac.ir  بفرستند.  بر اساس اعلام، هفته اول آبان نتایج بررسی مقالات اعلام می‌شود.

دبیرخانه همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان در تهران، ولنجک، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات فارسی، واقع است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید