۱۳۹۸-۰۶-۲۴
کتابخانه اودی در هلسینکی (پایتخت فنلاند)
کتابخانه اودی در هلسینکی (پایتخت فنلاند)
کتابخانه اودی در هلسینکی به عنوان بهترین کتابخانه جهان در سال 2019 معرفی شد.

 

کتابخانه اودی  Central library Oodi

تاسیس: 2018

موقعیت: هلسینکی (فنلاند)  Helsinki, Finland

وب سایت:     www.oodihelsinki.fi/en

هِلسینکی (به فنلاندی: Helsinki و به سوئدی: Helsingfors) پایتخت و بزرگ‌ترین شهر در کشور فنلاند است. هلسینکی در زمرهٔ بهترین شهرهای دنیا از لحاظ کیفیت زندگی قرار دارد. شهرهای وانتا، اسپو و سیپو شهرهای مجاور هِلسینکی هستند.

 موزه‌ها، سالن‌های متفاوت تئاتر، هنر و طراحی، موسیقی و جشنواره‌های این شهر از جذابیت‌های گردشگری آن هستند اما شاید مهم‌ترین دلیل و زیباترین این جذابیت‌ها معماری‌ها و طراحی‌های خاص و متفاوت آن باشد.

در سطح این شهر معماری‌های بی‌نظیر مدرنی را خواهید دید که در روز و زیر نور خورشید درخشش چشم‌گیر و شب هنگام نیز نمای فوق‌العاده‌ای دارند. این شهر پایتخت شاهکارهای معماری است.

سازمان طراحی جهانی از این شهر به عنوان پایتخت طراحی جهان در سال ۱۳۹۰ نام برد و از آن پس پروژه‌های معماری و طراحی بسیاری در جهت گسترش و توسعه در این شهر انجام شد.

کتابخانه اودی

فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری (IFLA) بهترین کتابخانه عمومی جهان در سال ۲۰۱۹ را کتابخانه اودی در شهر هلسینکی فنلاند معرفی کرده است.

افتتاح این کتابخانه در دسامبر سال ۲۰۱۸ و به عنوان یک جاذبه توریستی در این شهر بوده و در کمتر از یک سال، بیش از دو میلیون نفر بازدیدکننده داشته است. همچنین هزینه ساخت این کتابخانه ۹۸ میلیون یورو تخمین زده شده است.

طراحی و ساخت کتابخانه اودی را شرکت فنلاندی ALA Architects انجام داده است. ویژگی متمایز این کتابخانه از سایر کتابخانه‌ها آن است که در محیط بسته نیست و به محیط باز و هوای تازه دسترسی دارد. همچنین انجام فعالیت‌هایی در آن منجر به بازدید بیشتر شده است.

این کتابخانه مجموعه‌ای از ۱۰ هزار جلد کتاب، مجله، فیلم و بازی است که عنوان کتاب‌ها به ۱۷ زبان ترجمه شده است.

سازه این کتابخانه از چوب است  که نقش مهمی در زیبایی آن دارد.

جالب است بدانید که قبل از شروع پروژه در مورد تسهیلات مورد نظر از مردم نظرسنجی شد. پس از جمع آوری نظرات مردم قرار بر این شد که کتابخانه جدید هلسینکی دارای کافه، رستوران، تراسی بزرگ با چشم انداز شهر، سینما، استودیو ضبط موسیقی و اتاق پرینت سه بعدی باشد. در مراحلی از کار حتی ساخت یک سونا هم به کتابخانه اضافه شده بود اما در پایان این مسئله قطعی نشد و کنار گذاشته شد. حتی در مورد نام این کتابخانه هم از مردم نظرسنجی شد و در نهایت از بین ۲۶۰۰ پیشنهاد، نام اودی به معنای غزل برای کتابخانه جدید هلسینکی انتخاب شد.

کتابخانه جدید هلسینکی سه طبقه دارد و محوطه ای عمومی هم بخش داخلی و خارجی ساختمان را به هم متصل می کند. از این سه طبقه، تنها بالاترین طبقه به شکل کتابخانه سنتی و تصویری که از یک کتابخانه داریم است. این طبقه چشم انداز بی نظیری به محوطه پارک اطراف و همین طور دورنمای شهر دارد. طبقه اول محل فعالیت های اجتماعی و بحث و گفتگوست، طبقه دوم مکانی بسیار آرام برای لذت بردن از سکوت است و در طبقه سوم هم قفسه های کتاب قرار دارند و کتابخانه اصلی در آن جا قرار دارد. با توجه به نقش مهم کتابخانه در فرهنگ فنلاندی تصمیم گرفته شد این مکان به فضایی عمومی برای گردهمایی مردم تبدیل شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید