۱۳۹۸-۰۷-۳۰
حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی
حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی
کتاب «امنیت و محرمانگی در شبکه‌های اجتماعی موبایل»، ضمن پرداختن به مسأله حریم خصوصی و لو رفتن اطلاعات شخصی افراد، راه‌های ایجاد امنیت شبکه در فضای مجازی را معرفی می‌کند.

گرایش به شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان در تلفن همراه، در سراسر دنیا رو به رشد است، به‌ طوری‌ که هر روز تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود و شبکه‌های ارسال پیام بیش از پیش جای خود را در بین اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند باز می‌کنند. زندگی در عصر ارتباطات و حضور همه‌‌ جانبه در فضای مجازی با اتصال سریع به شبکه‌های اجتماعی موجب شده تا برخی فرصت‌ طلبان با سوء‌استفاده از این بستر و ناآشنایی برخی کاربران، این فرصت را به تهدیدی بزرگ تبدیل کنند. چقدر می‌توان اطمینان داشت که مکالمات ما از طریق یک شخص سوم قابل دسترسی نیست؟ یا عکس‌های خصوصی که رد و بدل می‌شوند، تنها در دستگاه تلفن ما و شخص گیرنده ذخیره خواهد شد؟ طبق گفته سازنده‌های این نرم‌افزارها، خود به تمام اطلاعات افراد از جمله آدرس ایمیل، تماس‌های کاربران (در محیط نرم‌افزار) و ... دسترسی دارند که این امر موجب کم‌رنگ شدن مفهومی به نام «حریم خصوصی» در فضای مجازی شده است.
 
کتاب «امنیت و محرمانگی در شبکه‌های اجتماعی موبایل» اثر شیائوهوی لیانگ با ترجمه مهدی پارسا در سال جاری از سوی انتشارات اِریترین چاپ و منتشر شده است. این کتاب در چهار فصل با عنوان‌های «بازبینی»، «پروتکل انطباق پروفایل با تکنیک‌های پیشرفته ناشناخته ماندن»، «استراتژی انتقال داده مشارکتی با حفظ حریم خصوصی» و «ارزیابی خدمات معتبر مبتنی بر توصیه‌ها» به موضوع امنیت اطلاعات و حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد.   
                             
امنیت و محرمانگی
«چون برنامه‌های موبایل معمولا در تلفن‌های هوشمند اجرا می‌شوند، مکانیسم‌های معمول امنیتی نمی‌توانند مفید باشند، چون باتری این تلفن‌ها محدود است. علاوه بر این، وقتی برنامه‌های موبایل به شکل گسترده‌ای در یک محیط توزیع‌ شده استفاده شده‌اند، مهاجمان به امنیت می‌توانند به‌ سادگی به فضای سایبر - فیزیکی کاربرانِ هدف دسترسی پیدا کنند و حملات مختلفی را انجام دهند، مثل حملات جعل و حملات Sybil. حملات جعل در محیط‌ های توزیع‌ شده، معمول هستند. چون کاربران درباره یکدیگر کم می‌دانند، حملات جعل می‌توانند به‌ سادگی رخ دهند.... حفظ محرمانگی یک مسأله تحقیقاتی مهم در MSN است. چون اطلاعات شخصی معمولا باید در MSN مخفی بمانند، نفوذ به محرمانگی یک کاربرِ هدفی بسیار ساده‌تر است که این مسأله در بسیاری از کارهای تحقیقاتی نیز ذکر شده است. تلاش‌های تحقیقاتی نیز بر شناسایی و مسائل محرمانگی در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی متمرکز بوده‌اند... وقتی چارچوب‌های شبکه‌های اجتماعی برای محیط موبایل سازگار شدند، کاربرن نیاز به حفاظت خاص از محرمانگی دارند، چون با همسایگان در فاصله نزدیک ناآشنا هستند که ممکن است این همسایگان اطلاعات شخصی آن‌ها را در دوره‌های زمانی مختلف و محل‌های متفاوت استراق‌ سمع کنند. وقتی اطلاعات شخصی با اطلاعات محلی مرتبط شوند، رفتار کاربران برای عموم افشا می‌شوند.»

انطباق پروفایل با حفظ محرمانگی
« PPM می‌تواند در سناریو برنامه مفید باشد که در آن، دو کاربر هر دو چیزی درباره یکدیگر را بخواهند، اما نخواهند که خیلی اطلاعات شخصی آن‌ها فاش شود. PPM در زندگی روزانه ما بسیار رخ می‌دهد. برای مثال در یک رستوران یا استادیوم ورزشی، مردم دوست دارند که دوستان خود را یافته و با همسایگان صمیمی خود چت کنند. برای شروع این ارتباط، آن‌ها ممکن است انتظار داشته باشند که بدانند آیا دیگران علایق مشابه دارند یا خیر و نظرات مشابه را با هم به اشتراک بگذارند. در یک سیستم مراقبت از سلامت موبایل، بیماران ممکن است دوست داشته باشند که نشانه‌های شخصی بیماری خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. با این‌ حال، آن‌ها از مخاطبین خود انتظار دارند که تجربیات مشابه داشته باشند تا بتوانند با آن‌ها احساس راحتی کنند و از تجربیات آن‌ها استفاده کنند. براساس سناریوهای برنامه بالا، ما می‌توانیم ببینیم که هدف طراحی اصلی PPM نیز کمک به دو کاربر برای تبادل اطلاعات شخصی با حفظ محرمانگی آن‌ها است. این برنامه می‌تواند یک گام اولیه در ارتباطات بسیاری از برنامه‌های شبکه اجتماعی موبایل باشد.»
 
نخستین چاپ کتاب «امنیت و محرمانگی در شبکه‌های اجتماعی موبایل» در 140 صفحه با شمارگان 50 نسخه به بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات اِریترین در اندیمشک راهی بازار نشر شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید