رونمایی و معرفی اسناد تاریخ شفاهی آیت‎الله حاج شیخ هاشم قزوینی (ره)
۱۳۹۸-۰۹-۲۶
رونمایی و معرفی اسناد تاریخ شفاهی آیت‎الله حاج شیخ هاشم قزوینی (ره)
رونمایی و معرفی اسناد تاریخ شفاهی آیت‎الله حاج شیخ هاشم قزوینی (ره)
همزمان با سالروز درگذشت آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی (ره)، سی و هشتمین برنامه سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی با رونمایی و معرفی اسناد تاریخ شفاهی آیت‎الله حاج شیخ هاشم قزوینی (ره)، موجود در گنجینه رضوی برگزار شد.

به گزارش گنجینه رضوی، سی و هشتمین برنامه سه ‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی صبح امروز با رونمایی و معرفی اسناد تاریخ شفاهی آیت‎الله حاج شیخ هاشم قزوینی (ره) در واحد بانوان کتابخانه آیت الله هاشمی قزوینی (ره) در  مشهد برگزار شد.
با توجه به تاثير زياد مرحوم حاج شيخ هاشم مدرس قزويني بر حوزه علميه مشهد، تربيت اساتيد و علماي بسياري دراين حوزه، الگو پذيري جوانان از روش زندگي وي، پروژه تاریخ شفاهی این عالم وارسته از اواخر بهمن سال 1385 در دستور كار آرشيو تاريخ شفاهي مدیریت اسناد و مطبوعات قرارگرفت.
طی این پروژه تعداد  85 جلسه مصاحبه به مدت82 ساعت با 73  نفراز مطلعان و شاگردان مرحوم حاج شيخ هاشم مدرس قزويني در خصوص زندگاني، خصوصيات اخلاقي، نحوه تدريس و آرا فقهي انجام گرفت که تمامی مراحل آماده سازی و آرشیو آن انجام شده است.
گفتنی است آيت‌الله حاج شيخ هاشم مدرس قزويني(ره)، از دانشمندان و مدرّسان نامدار حوزه علميّه مشهد است که در سال 1270 هجری شمسی در قلعة هاشم خان قزوين متولّد شد و از محضر اساتید قزوین، از جمله حاج ملا علی طاهری و آخوند حاج ملا علی اکبر و آیت‎الله سید موسی زرآبادی قزوینی کسب فیض کرد.
وی برای تکمیل مدارج عالی به اصفهان مراجعت و نزد مرحوم آیت‎الله کلباسی و مرحوم فشارکی به کسب علم پرداخت و پس از بهره‌ مندي از محضر اساتید نجف، به مشهد آمد و از محضر آيت‌الله حاج ميرزا محمد آقازاده و آيت‌الله ميرزا مهدي غروي اصفهاني استفاده و از محضر حضرات آیات حاج آقا حسین قمی و میرزا محمد آقازاده خراسانی فیض برد و از ایشان اجازه اجتهاد گرفت.
آیت‎الله سید علی خامنه‎ای (مدّ ظلّه العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهید آیت‎الله سعیدی، آیت‎الله العظمی صالحی مازندرانی، آیت‎الله خزعلی، آیت‎الله میرزا حسن مروارید، آیت‎الله واعظ ‎زاده خراسانی و دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی از جمله شاگردان این عالم وارسته بودند که از محضر وی معارف بسیار آموختند.
مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی همچون بسیاری از علما از جمله آیت‎لله شهید مدرس و حضرت امام خمینی(ره)، سیاست را جدای از دیانت نمی‎دانست و به ‎عنوان فقیهی سیاسی در قیام مسجد گوهرشاد و واقعه کشف حجاب در کنار دیگر علمای متدین و غیور مشهد با رضاخان مبارزه کرد.
آستان قدس رضوی به یاد این عالم وارسته كتابخانه ای را به نام  ایشان، در سال 1368 در قطعه زمینی به مساحت بالغ بر 1500 متر مربع بنا کرد.
این کتابخانه در یکی از مناطق کم برخوردار مشهد واقع در بلوار شهید رستمی 38، در دو طبقه؛ طبقة هم‌کف، آقایان و طبقة زیرزمین، بانوان راه‌اندازی شد و با توجه به استقبال گستردة بانوان، ساختمان شماره2 کتابخانه، در سه طبقه و همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، در تیرماه 1386 در زمینی به مساحت 2338 متر مربع مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
كتابخانه حاج شیخ هاشم مدرس قزوینی (ره) در دو ساختمان جدا از هم ویژة آقایان و بانوان، دارای بخش‌های گوناگون، از جمله تالار مطالعة قفسه‌ باز، تالار مرجع، تالار مطالعة آزاد، تالار نوجوانان، تالار مطبوعات، بخش منابع سمعی و بصری، بخش امانت کتاب، ایستگاه کودک و کتابخانه کتاب‎های جیبی است که قریب به 26 هزار عضو را پوشش می دهد.
93 هزار جلد كتاب چاپی، 54هزار کتاب جیبی، 12200 منبع دیداری و شنیداری و 24 عنوان نشریة ادواری از جمله داشته ها و منابع این کتابخانه است که بر اساس آن به اعضای خود در بخش های مختلف خدمات ارائه می دهد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید