پروتکل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا
۱۳۹۹-۰۱-۲۳
پروتکل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا
پروتکل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا
با توجه به شرایط پیش آمده و با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع به منظور حضور امن همکاران و نیز ارائه خدمات متناسب با نیاز کاربران، پروتکل ذیل جهت اجرا تنظیم شده است.


با توجه به شرایط پیش آمده و با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع به منظور حضور امن همکاران در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی  و نیز ارائه خدمات متناسب با نیاز کاربران، پروتکل ذیل جهت اجرا تنظیم شده است.

فعالیتهای کتابخانه
تعطیلی خدمات حضوری کتابخانه تا اطلاع ثانوی
تعطیلی کارگاههای آموزشی کتابخانه تا اطلاع ثانوی
تعطیلی سالنهای مطالعه و بخشهای مرجع، نشریات، اطلاع رسانی و مخزن امانت تا اطلاع ثانوی (البته همکاران حضور داشته و فعالیتهای داخلی بخش را انجام خواهند داد)
تمدید کتابها به صورت سیستمی تا سوم خرداد
در صورت ضرورت بازگشت کتابها به دلیل تسویه حساب، مراجعه کننده کتابها را در محلی در ورودی کتابخانه یا مخزن کتاب قرار داده و کتاب با رعایت اصول بهداشتی بازگشت داده شود و تا مدت حداقل یک هفته به قفسه  ها منتقل نشود؛ لذا به هیچ عنوان مراجعه کننده اجازه ورود به مخزن کتابها را نخواهد داشت.
ارائه خدمات مرجع کتابخانه به صورت تلفنی و آنلاین در ساعت اداری
مشاوره تلفنی و پاسخ دهی مناسب به سؤالات کتابخانه ای ارباب رجوعان در ساعت اداری و نیز با استفاده از امکان دایورت کردن شماره اداره به شماره همراه (کلیه مسئولین بخشها ملزم به دایورت هستند)
 نوبت بندی کارکنان به گونه ای که فعالیت روزانه کتابخانه تا اطلاع ثانوی با دوسوم کارکنان انجام شود و کارکنان به صورت نوبتی (دو روز حضور و یک روز دورکاری) حضور یابند و  برخی فعالیتها را به صورت دورکاری انجام دهند.
تعریف فعالیتهای جدید توسط مسئولین بخشها برای کارکنان (با توجه به عدم حضور مراجعه کننده بهترین فرصت برای انجام برخی فعالیتها از جمله اصلاح داده های سامانه های مختلف، امور مربوط به منابعی که نیاز به ترمیم و صحافی دارند،  قفسه خوانی، انتخاب کتابهای قابل وجین شدن، ..... است)
در صورت نیاز به برگزاری جلسات، این امر فقط به صورت مجازی و شبکه های اجتماعی و تلفن صورت گیرد.
ارائه گزارشهای منظم در ارتباط با فعالیتهای انجام شده (حضوری، دورکاری و...)
 

کارکنان کتابخانه
رعایت فاصله اجتماعی بین کارکنان و مراجعه کنندگان با خود و با یکدیگر. با این عمل فاصله ای امن بین افراد ایجاد شده تا خطرات انتقال ویروس از یک شخص به فرد دیگرکاهش یابد. فاصله مدنظر نباید کمتر از 1.5 الی 2متر باشد. به همین منظور در اولین روز حضور اگر نیاز به جابه جایی میز و یا صندلی باشد در اسرع وقت این کار انجام شود.
عدم برگزاری مراسم استقبال از نوروز و بهار و عدم دست دادن افراد با یکدیگر به خاطر تبریک این ایام
نظارت مسئولین بخشها بر کارکنان تحت سرپرستی و گزارش وضعیت حال عمومی این افراد به امور عمومی و تذکر به افرادی که حال مساعدی ندارند جهت عدم حضور در کتابخانه
هر یک از همکاران که در دوره تعطیلات، خود یا دیگر نزدیکانشان به بیماری کووید 19مبتلا شده اند، قبل از حضور در محل کار باید موضوع را به مسئول مستقیم خود اطلاع دهند و در صورت دستور مسئول مستقیم تا اطلاع ثانوی از حضور در محل کار خودداری نمایند.
اطمینان از اینکه کارمندان و کاربران تشویق شوند در صورت احساس بیماری، به جای آمدن به کتابخانه، حتماً در خانه بمانند.

بهداشت فردی و اجتماعی
ضدعفونی مرتب دستها توسط کارکنان و مراجعان با محلول موجود و تب سنجی همه در هنگام ورود به کتابخانه توسط یکی از نیروهای خدمات و ممانعت از ورود افرادی که دمای بالای 37 درجه دارند.
رعایت نکات بهداشتی در آبدارخانه و شستشوی مرتب سینک ظرفشویی با وایتکس
عدم ورود افراد و کارکنان متفرقه به آبدارخانه
عدم استفاده از استکان عمومی در هنگام توزیع چای و استفاده اجباری کارکنان از لیوان شخصی
توزیع چای با فلاکس یا با قوری و کتری به این صورت که کارکنان خود لیوان را نگه داشته و چای را دریافت کنند، لذا متودی توزیع چای حتی لیوانهای شخصی را نیز لمس نکند.
استفاده از ماسک و دستکش توسط کارکنان
عدم استفاده همکارن از دستگاه تلفن، لوازم اداری، خودکار و سایر لوازم یکدیگر
اطمینان از دسترسی به مایع دستشویی و آبگرم
اطمینان از داشتن مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح
تمیز نگه داشتن سطوح، از جمله میزها، دستگیره درها، صفحه کلیدها، موسها و ...
ضدعفونی روزانه سطوح مختلف مانند میزهای پیشخوان، میز و صندلی کارکنان، دستگیره درها، نرده ها، آسانسور و دکمه های آن، محل کتابهای بازگشتی و سایر سطوح
ضدعفونی کف با استفاده از تی آغشته به وایتکس
ضدعفونی روزانه سرویسهای بهداشتی در دو نوبت، یک نوبت شستشو با وایتکس و یک نوبت ضدعفونی با محلول ضدعفونی کننده سطوح.
«به امید برگزاری جشن دورهمی شکست کرونا»

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید