انعقاد تفاهم‌نامه به منظور ایجاد مرکز مطالعات خراسان جنوبی
۱۳۹۹-۰۳-۰۸
به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی صورت گرفت؛
انعقاد تفاهم‌نامه به منظور ایجاد مرکز مطالعات خراسان جنوبی
سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از طریق ویدئو کنفرانس، تفاهم‌نامه‌ای را به منظور ایجاد مرکز مطالعات خراسان جنوبی با یکدیگر منعقد کردند.

 

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی؛ رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم در جلسه‌ای که به خاطر شیوع ویروس کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت ویدئو کنفرانس با طرف مقابل برگزار شد، یکی از مهمترین مولفهها و ارکان اصلی را برای توسعه علمی بنیادین و پایدار، برقراری ارتباط متقن و علمی با مراکز همسو در سیاست‌ها عنوان کرد.
وی تصریح کرد: در این ارتباطات منظم و سازمان یافته، هر چه بیشتر از تحقیقات علمی و پژوهشی و همکاری‌های مرتبط در زمینه‌های مورد علاقه طرفین فراهم شود قطعا هم اهداف مجموعه‌ها محقق می‌شود و هم در راستای توسعه علمی میهن اسلامی می‌توان گام‌های موثری برداشت.
حسینی با بیان اینکه منطقه خراسان جنوبی با محوریت بیرجند از مناطق دارای سابقه علمی، نخبه‌پرور و فرهیختگان نامی در طی تاریخ است، امضاء این تفاهم‌نامه را زمینه‌ای برای دستیابی بیشتر به یافته‌های علمی و تمدنی خراسان جنوبی عنوان کرد.
وی همچنین در کنار ایجاد مرکز مطالعات جنوب خراسان، همکاری‌های گسترده‌ در زمینه آموزش و پژوهش و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی و همایش‌های مشترک و تقابل اسناد و منابع خطی و سایر منابع را از برکات این تفاهم‌نامه دانست.
حسن رمضانی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز در این ارتباطِ تصویری، سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی را یک مرجع علمی در کشور نامید و گفت: ما در بررسی‌های متعدد دریافتیم که بسیاری از اسناد و مدارک منطقه جنوب خراسان و به طور ویژه بیرجند، در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
وی افزود: ما در باغ عمارت اکبریه که ثبت جهانی شده است،‌ کتابخانه‌ای تخصصی با موضوعات مردم‌شناسی، شهرسازی، معماری، گردشگری، هنر و میراث فرهنگی داریم که با افزوده شدن اسناد و مدارک تاریخی خراسان جنوبی، به پایگاه مطالعاتی ارزشمندی برای متخصصان و پژوهشگران این حوزه تبدیل خواهد شد.
گفتنی است این تفاهم‌نامه به منظور برقراری ارتباط منظم و سازمان‌یافته و بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و همکاری‌های مرتبط در زمینه جمع‌آوری، سازمان‌دهی، نگهداری اسناد و اطلاع‌رسانی میراث مکتوب و غیرِمکتوب، منعقد شد.
ایجاد «مرکز مطالعات جنوب خراسان» به منظور جمع‌آوری، سازمان‌دهی، نگهداری تصویر اسناد و اطلاع‌رسانی میراث مکتوب و غیرِمکتوب به صورت مشترک، همکاری متقابل در زمینه تبادل نسخه دوم‌(کپی) از اسناد و منابع خطی، چاپ سنگی و منابع دیجیتال تحت عنوان میراث مکتوب و غیرمکتوب از جمله مفادی بود که در این تفاهم‌نامه مورد تأیید طرفین قرار گرفت.
همچنین تجهیز مرکز، شامل تأمین نیرو، تأمین منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و نیز تأمین تصویر اسناد و کتاب‌های مرتبط با موضوع مرکز، در حد توان سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و آموزش کارشناسان اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی در حوزه موزه، اسناد، نسخه‌های خطی و مرمت از دیگر مفادی بود که در این تفاهم‌نامه به امضاء رسید.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید