مجموعه اسناد مبارزاتی امام خمینی(ره) در کتابخانه وزیری یزد
۱۳۹۹-۰۳-۱۴
مجموعه اسناد مبارزاتی امام خمینی(ره) در کتابخانه وزیری یزد
مجموعه اسناد مبارزاتی امام خمینی(ره) در کتابخانه وزیری یزد
کتابخانه وزیری یزد با توجه به سبقه مبارزاتی این شهر در تحقق انقلاب اسلامی دارای مجموعه‌ای کم نظیر از اعلامیه‌ها و بیانیه‌های مبارزاتی امام خمینی و همراهان ایشان است که در مجموعه اسناد این کتابخانه نگهداری می‌شود.

 

به گزارش آستان نیوز، شهر مذهبی يزد به زعامت علمای اعلام به ويژه شهيد صدوقی و مرحوم وزيری شهری اثربخش در روند كلی انقلاب محسوب می‎‎شود.
مردم این شهر، به وي‍ژه در دهم فرودين ماه 1357 به مناسبت چهلم شهدای قيام خونين مردم تبريز، رشادت‌های جانانه‌ای به نمايش گذاشتند و خون 22 شهيد خود را تقديم انقلاب كرده و در مناسبت‌های مختلف از نهضت مردمی به رهبری امام خمينی (ره) حمايت كردند كه اسناد آن در كتابخانه وزيری موجود است. 
از جمله این اسناد می‌توان به «درخواست جمعي از طلاب يزد از حجت‌الاسلام فرساد، محمد صدوقی و سيد علی محمد وزيری جهت حمايت از آيت‌الله خمينی و مخالفت با قانون انجمن‌های ايالتی و ولايتی»، «اعلام حمايت علمای يزد از آيت‌الله خمينی و ساير علمای حوزه علميه قم»، «‎۱۳۴۲ش، متن نامه جامعه روحانيت اردكان به آيت‌الله خمينی در خصوص واقعه مدرسه فيضيه قم و اعلام حمايت از علماء در مخالفت با قانون انجمن‌های ايالتی و ولايتی و جوابيه آن، ‎۱۳۴۳ش» اشاره کرد.
همچنین «متن تلگراف‌های علمای يزد در پي تبعيد آيت‌الله خمينی به تركيه، ‎۱۳۴۳ش»، «اعلاميه آيت‌الله محمد صدوقی در پی محاصره منزل آيت‌الله خمينی،‎۱۳۵۷ش»، «متن نامه آيت‌الله خمينی در پاسخ علمای يزد در مخالفت با قانون انجمن‌های ايالتی و ولايتی»، «متن اعلاميه علمای يزد خطاب به آيت‌الله خمينی و ساير مراجع قم در محكوميت حمله به مدرسه فيضيه قم»، «اعلام حمايت علماء و روحانيون يزد از آيت‌الله خمينی و ساير مراجع قم» یز از دیگر اسناد انقلابی موجود در کتابخانه وزیری یزد به شمار می‌رود.
«نامه سرگشاده علماء و محصلان يزدی مقيم قم به آيت‌الله خمينی راجع به تبعيد ايشان به عتبات عاليات»، «نامه‌های آيت‌الله روح‌الله خمينی به سيد علی محمد وزيری در خصوص اعلام وصول مقاله آيت‌الله نوری و يك دست عبا»، «ارسال قبض كرمانشاه و درخواست جهت اعلام مفاسد رژيم پهلوی در سخنرانی های ايام محرم.- ۱۳۴۵-‎۱۳۴۳ش»، «اشعاری سروده شاعران يزدی در مدح آيت‌الله خمينی» نیز از دیگر اسناد انقلابی این مجموعه به شمار می‌رود که می‌توان به آن اشاره کرد.
اسنادی که در بالا ذکر شد، بخشی کوچک از مجموعه کم نظیر اسناد موجود در کتابخانه وزیری یزد به شمار می‌رود که علاقه‌مندان به مطالعات تاریخی با حضور در این مجموعه فرهنگی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید