۱۳۹۹-۰۴-۱۱
پژوهشي دقيق در زندگاني امام علي بن موسي الرضا عليه‌السلام
پژوهشي دقيق در زندگاني امام علي بن موسي الرضا عليه‌السلام
این کتاب کتابی است تحقیقی درباره زندگی گهربار عالم آل محمد (ص) هشتمین گوهر تابناک امامت و ولایت که توسط دانشمند معظم باقر شریف القرشی به عربی تالیف شده است.

 

نویسنده باقر شريف القرشي به دنیا آمده در سال 1926 م/ 1344ق در شهر نجف، فرزند شيخ شريف قرشي نجفي از علماي نجف که جد وي مرحوم شيخ مهدي قرشي از شاگردان مرحوم ميرزاي بزرگ شيرازي بوده، ديده به جهان گشود. القرشي (به فتح قاف و سکون يا فتح راء) يکي از خاندان هاي شناخته شده در نجف مي باشد.

ويژگي نگارش کتابهاي تاريخي اين مؤلف اين است که در هر چند ايشان در ارائه اطلاعات تاريخي به احاديث و روايات رسيده از ائمه (ع) توجه خاص داشته اند اما به نقل صرف آنان نيز اکتفا نکرده و به لحاظ صحت و سقم احاديث از روش حديث شناسي شيعه که بررسي راوي و روايت به لحاظ سندي و عقلاني است استفاده نموده اند. ايشان در جاي جاي بحث که به لحاظ تاريخي با ديدگاه هاي متفاوت و گاه متضاد روبرو هستيم آن ها را مطرح کرده و سپس به نقد و بررسي آراء مختلف پرداخته و آن چه به نظر مؤلف صحيح به نظر مي رسد ارائه گرديده است.

این کتاب کتابی است تحقیقی درباره زندگی گهربار عالم آل محمد (ص) هشتمین گوهر تابناک امامت و ولایت که توسط دانشمند معظم باقر شریف القرشی به عربی تالیف شده و شامل مطالب تاریخی از زندگانی حضرت، مناظرات و بحثهای علمی ایشان با علما و دانشمندان مختلف جهان و مجموعه سخنان حکمت بار او در علوم مختلف فقه، تفسیر، فلسفه، کلام، اخلاق، طب و نام رجالی که از آن بزرگوار نقل روایت نموده اند می باشد.

یکی از اهداف این کتاب، اثبات علم فراوان امام است که از جمله آنها فلسفه، فقه، طبابت، تفسیر و غیره می باشد و این می تواند واقعا از طریق مناظره های ایشان با اساتید بزرگ و دانشمندان دیگر کشورها و شهرهای مختلف به اثبات برسد.

سرفصل های کتاب عبارتند از:
کودک بزرگ، صفات امام رضا (ع)، اثرات فضائل امام رضا (ع)، تحت حمایت پدر، مناظرات و بحثهای امام رضا (ع)، تالیفات امام رضا (ع)، بحث عقیدتی، درباره قرآن کریم، علم فقه، علم احکام و غیر آن، مجموعه سخنان حکمت آمیز، اصحاب و راویان احادیث امام رضا (ع)، عصر امام رضا (ع)، در زمان رشید، امین و مامون، امام رضا (ع) و ولایتعهدی، کارهای امام رضا (ع) در خراسان، سرانجام کار

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید