بیش از 100 نسخۀ خطی از امام باقر(ع) در کتابخانۀ وزیری
۱۳۹۹-۰۵-۰۶
بیش از 100 نسخۀ خطی از امام باقر(ع) در کتابخانۀ وزیری
کتابخانۀ وزیری یزد، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی، بیش از یکصد نسخۀ نفیس خطی و چاپ سنگی با موضوع امام محمدباقر(ع) را در خود جا داده است.

 

به گزارش گنجينۀ رضوی، رئیس ادارۀ کتابخانۀ و موزۀ وزیری یزد با بیان این‌که نسخه‌های متعدد خطی و چاپ سنگی با موضوعات متنوع علمی و مذهبی در کتابخانه و موزۀ وزیری یزد نگهداری می‌شود، اعلام کرد: در این میان، بیش از یکصد نسخۀ خطی و چاپ سنگی با موضوع زندگی‌نامه، شخصیت، مناقب، فضائل اخلاقی، معجزات و آموزه‌های امام محمد باقر(ع) در این کتابخانه موجود است.

دکتر محمدرضا ملک‌ثابت ابتدا به نسخه‌ای به قدمت قرن دهم قمری اشاره کرد و افزود: «کَشْفُ‌الغُمَّه فی مَعْرِفَه‌الأئمّة(ع)» به زبان عربی در شرح ‌حال، فضائل و معجزات چهارده معصوم(ع) نوشتۀ علی‌بن عیسی اربلی است که ابوابی از کتاب دربارۀ امام باقر(ع) است. 4 نسخۀ خطی آن در کتابخانه نگهداری می‌شود که یکی از نفیس‌ترین نسخه‌ها در سال 920 قمری به خط نسخ 25 سطری در 362 برگ کتابت شده است.

وی از اثری با عنوان«مُهَجُ الدّعَوات وَ مَنهَجُ العِبادات» با موضوع حرزها، قنوت‌ها و ادعیۀ امام باقر(ع) یاد کرد و گفت: این کتاب به زبان عربی تألیف سیدبن طاووس است که یکی از نسخه‌های خطی آن، در سال 1044 قمری به قلم عبدالله‌بن موسی به خط نسخ کتابت شده است.
ملک‌ثابت اضافه کرد: نسخه‌ای نفیس از «الخرائج و الجرائح» در ذکر معجزات پیامبر(ص) و ائمه(ع) نوشتۀ سعید‌بن هِبه‌ُالله مشهور به قطب‌الدین راوندی که باب ششم آن در

بیان بعضی از معجزات و اخبار امام باقر(ع) است، در سال 1060قمری در 138 برگ به قلم احمدبن حسین به خط نسخ 25 سطری کتابت شده است.
وی در ادامه از کتاب «اَلْإرْشاد فی مَعْرفة حُجَجِ‌الله عَلَی الْعِباد» معروف به «الارشاد» نام برد که کتابی کلامی و تاریخی به زبان عربی نوشتۀ شیخ مفید دربارۀ تاریخ زندگانی ائمۀ اطهار(ع) است و باب پنجم آن دربارۀ تاریخ ولادت، دلایل امامت، مدت امامت، عمر آن حضرت، سبب شهادت، مرقد مطهر، عدد فرزندان، فضائل و اخبار امام باقر(ع) است که چهار نسخۀ خطی آن در کتابخانۀ وزیری نگهداری می‌شود و بیشتر نسخه‌ها در قرن 12 قمری کتابت شده است.

رئیس ادارۀ کتابخانۀ و موزۀ وزیری یزد تصریح کرد: نسخۀ ارزشمندی از «جَلاءُ العُیون» نوشتۀ علامه محمدباقر مجلسی دربارۀ تاریخ زندگی چهارده معصوم(ع) که باب هفتم آن در بیان تاریخ ولادت و وفات و بعضی از حالات امام باقر(ع) است، در 215 برگ در سال 1124 قمری به خط نسخ 20 سطری به کلک عبدالرحيم‌بن ابي‌الحسن اصفهاني کتابت شده است.

وی در پایان به برخی نسخه‌های چاپ سنگی اشاره و خاطرنشان کرد: نسخه‌ای از «طوفان البکاء» نوشتۀ محمدابراهیم‌بن محمدباقر جوهری که بخش‌هایی از آن در شهادت امام باقر است، به قلم محمدصادق‌بن ابوالحسن گلپایگانی به خط نسخ، در سال 1275قمری در تهران چاپ شده است.

ملک‌ثابت ادامه داد: نسخه‌ای از «تحفه المجالس» نوشتۀ سلطان محمد‌بن حسن استرآبادی که به کلک محمدباقر‌بن محمدحسن خوشنویس به خط نسخ در سال 1278قمری در تبریز چاپ شده است و نسخه‌ای از «بحارالانوار» علامه محمدباقر مجلسی که بخش‌هایی از جلد یازدهم کتاب به احوال امام محمد باقر(ع) می‌پردازد و به قلم محمدهاشم به خط نسخ در سال 1298قمری چاپ شده است، از نسخ چاپ سنگی موجود در این کتابخانه است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید