۱۳۹۹-۰۵-۱۶
معرفی کتاب به مناسبت 18 مرداد، عید سعید غدیر خم
قلمرو غدير در آيينه کلام امام و رهبري به‌ضميمه خطبه رسول اکرم (ص) در غدير
قلمرو غدیر "مشتمل بر مباحثی در باب امامت و رهبری است که از مجموعه سخنان و بیانات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب گلچین شده است.

 

"قلمرو غدیر "مشتمل بر مباحثی در باب امامت و رهبری است که از مجموعه سخنان و بیانات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب گلچین شده است .  

عناوین این کتاب در سه فصل تنظیم شده است. فصل اول با عنوان غدیر در آیینه کلام امام رحمةالله علیه شامل «غدیر، ادامه نبوت و حکومت الهی و الگوی اسلام»، «غدیر، نصب علی علیه السلام به امامت امت»، «تعیین الگوی حکومت و کیفیت ولایت ولات»، «حکومت اسلامی، لبیک به فرمایش رسول الله»، «غدیر، حکومت برای قسط و عدالت»، «غدیر آمده که بفهماند سیاست به همه مربوط است» و «حکومت جمهوری اسلامی، امانتی در دست همه» است.

در فصل دوم با محوریت غدیر در آیینه کلام مقام معظم رهبری به «ابعاد واقعه غدیر، مسأله ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام»، «بعد دوم واقعه غدیر، مسأله ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام»، «غدیر، شاخص معیارها و ارزش های حاکمیت»، «استقرار عدل الهی و اسلامی، اولویت اول در نظر علی علیه السلام»، «غدیر، نتیجه فضایل و مزایا و کمالات علی علیه السلام بود»، «نظام اسلامی، بزرگترین مظهر دخالت مردم»، «معنای ولایت»، «حقیقیت غدیر»، «امام خمینی الگوی نزدیک به امام علی علیه السلام»، «ولایت اسلامی علاج همه دردهای مسلمین» اشاره شده است.

در بخشی از فصل دوم به نقل از مقام معظم رهبری در مورد معنای ولایت آمده است: «اسلام، حکومت را با تعبیر ولایت بیان می کند و شخصی را که در رأس حکومت قرار دارد، به عنوان والی، ولی، مولا ـ یعنی اشتقاقات کلمه ولایت ـ معرفی می نماید. معنای آن چیست؟ معنای آن، این است که در نظام سیاسی اسلام، آن کسی که در رأس قدرت قرار دارد و آن کسانی که قدرت حکومت بر آنها در اختیار اوست، ارتباط و اتصال و پیوستگی جدایی ناپذیری از هم دارند. این، معنای این قضیه است. این، فلسفه سیاسی اسلام را در مسأله حکومت، برای ما معنا می کند. هر حکومتی که این طور نباشد، این ولایت نیست؛ یعنی حاکمیتی که اسلام پیش بینی کرده است، نیست. اگر فرض کنیم در رأس قدرت، کسانی باشند که با مردم ارتباطی نداشته باشند، این ولایت نیست. اگر کسانی باشند که رابطه آنها با مردم، رابطه ترس و رعب و خوف باشد ـ نه رابطه محبت و التیام و پیوستگی ـ این ولایت نیست. اگر کسانی با کودتا بر سر کار بیایند، این ولایت نیست. اگر کسی با وراثت و جانشینی نسبی ـ منهای فضایل و کیفیات حقیقی که در حکومت شرط است ـ در رأس کار قرار بگیرد، این ولایت نیست. ولایت، آن وقتی است که ارتباط والی یا ولی، با مردمی که ولایت بر آنهاست، یک ارتباط نزدیک، صمیمانه، محبت آمیز و همان طوری که در مورد خود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وجود دارد ـ یعنی بعث من انفسهم یا بعث منهم؛ از خود آنها کسی را مبعوث کرده است ـ باشد؛ یعنی از خود مردم کسی باشد که عهده دار مسأله ولایت و حکومت باشد. اساس کار در حاکمیت اسلام، این است.»

و در فصل سوم «متن خطبه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در غدیر خم»، «ترجمه خطبه»، «زیارت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در روز غدیر» و «ترجمه زیارتنامه» گنجانده شده است..

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید