نسخ خطی تاریخی با موضوع غدیر در کتابخانۀ وزیری یزد
۱۳۹۹-۰۵-۱۶
نسخ خطی تاریخی با موضوع غدیر در کتابخانۀ وزیری یزد
کتابخانه و موزۀ وزیری یزد، مجموعه‌ای ارزشمند از نسخ خطی کهن با موضوع غدیر و اعمال و ادعیۀ روز و شب غدیر را در خود جا داده است.

 

به گزارش گنجينۀ رضوی، رئیس ادارۀ کتابخانه و موزۀ وزیری یزد، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی، از وجود نسخ نفیس خطی با محوریت امامت و غدیر در این مرکز خبر داد. وی تصریح کرد: «حق الیقین» نوشتۀ علامه محمدباقربن محمدتقی مجلسی با بررسی مسئله غدیرخم و ادله امامت، به تفصیل به اثبات امامت 12 امام پرداخته است. وی افزود: نسخه‌های خطی متعددی از این اثر در کتابخانۀ وزیری نگهداری می‌شود و یکی از نفایس آن، نسخه‌ای است که 15 سال پس از وفات مؤلف در سال 1126 قمری به خط نستعلیق 23سطری به قلم ابوالحسن‌بن بهاءالدين براکوهي کتابت شده است.

دکتر محمدرضا ملک‌ثابت اضافه کرد: اثر ارزشمند دیگری با عنوان «مِصْباحُ الْمُتَهَجِّد و سِلاحُ الْمُتَعَبّد» یا «المِصباحُ الکَبیر» تألیف شیخ طوسی است که 4 نسخۀ خطی از آن در کتابخانۀ وزیری نگهداری می‌شود و نفیس‌ترین آن نسخه‌ای است که در 274 برگ، در سال 966 قمری به قلم عبدالله‌بن عبدالکریم و علی‌بن محمد یزدی کتابت شده است.

وی به اثر گران‌سنگ علامه مجلسی با نام «زاد المعاد» اشاره کرد و گفت: این نسخه نیز یکی از نفایس موجود در کتابخانه وزیری است که باب پنجم آن در بیان فضایل و اعمال ماه ذی‌الحجه است که مشتمل بر ۵ فصل است و فصل چهارم در فضایل و اعمال شب و روز عید غدیر است.

ملک‌ثابت ادامه داد: نسخ خطی متعددی از زادالمعاد در کتابخانۀ وزیری یزد نگهداری می‌شود که یکی از نفایس آن نسخه‌ای است که در 375 برگ در سال 1133 قمری به قلم ابوالحسن ابهری به خط نسخ 16سطری کتابت شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید