۱۳۹۹-۰۷-۰۷
حاج جلال
این‌ کتاب که به‌ تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده، خاطرات حاج جلال حاجی‌بابایی را از سال‌های دفاع مقدس در بر می‌گیرد.

 

کتاب «حاج جلال» خاطرات حاج جلال حاجی‌بابایی نوشته لیلا نظری‌گیلانده است.
این‌کتاب که به‌تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده، خاطرات حاج جلال حاجی‌بابایی را از سال‌های دفاع مقدس در بر می‌گیرد.

گفتنی است حاج‌جلال حاجی‌بابایی از رزمندگان سال‌های دفاع مقدس است که دو فرزندش شهید شده‌اند. سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی سال ۹۷ به دیدارش در منزل او رفت.

به گفته حاجی‌بابایی مهمترین ویژگی حاج‌جلال این است که از هیچ کسی طلبکار  نیست. من یادم نمی‌آید که نماز شب پدر و مادرم ترک شده باشد. به خاطر ندارم در طول زندگی پول قابل توجهی به دست آورده باشد. آنها زندگی سالمی داشتند ولی به لحاظ بینش سیاسی عمیق بودند.

حاج‌جلال کتابی از ادبیات جنگ و روستایی است. این کتاب فصیح‌ترین اثر از ادبیات جنگ است که مردم عادی با آن درگیر بودند. حاج جلال و پسرانش برای جنگ تربیت نشده بودند اما نان‌‌شان را از زمین درمی‌آوردند و حالا زمین‌شان در خطر بود. باید چه می‌کردند. دست به کار شدند تا از زمین و سرزمین خود دفاع کنند.

خانم لیلا نظری‌گیلانده نویسنده اهل اردبیل است که زحمت این کتاب را بسیار کشیده است.

به گفته مرتضی سرهنگی خانم نظری توانسته حق مطلب را در نویسندگی این اثر به درستی ادا کند. به شکلی که لحن‌ها و صداها درست از کار درآمده  است. کتاب حاج‌جلال عاشقانه‌ای است پر از صداقت،‌ احساس و پاکیزگی روستایی. در این کتاب متوجه می‌شوید که حاج جلال چگونه ازدواج کرد و به زندگی پرداخت. سنت‌هایی که در کتاب می بینیم هر چند ممکن است امروز برخی از آنها کمرنگ شده باشد اما در کتاب این سنت‌ها به درستی و خوب منعکس شده است. این کتاب را به عنوان یکی از زیباترین آثاری که لایه‌هایی از جنگ و روستا را نشان می دهد معرفی می‌کنم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید