۱۳۹۹-۰۷-۲۰
اعترافات غلامان: داستان دوران ولایتعهدی امام رضا علیه السلام
این کتاب داستان دوران ولایتعهدی امام رضا (ع) و اعترافات سی غلام سیاه مامون در مرو است.

 

«اعترافات غلامان» رمانی از «حمیدرضا شاه آبادی» است که به ماجرای ولیعهدی امام رضا(ع) و سفر ایشان از مدینه به مرو از زاویه ای متفاوت نگریسته است: از دید غلامان؛ غلامانی که با امام رضا(ع) همراه شده اند اما در واقع از سوی مامون ماموریت یافته اند تا امام را به شهادت برسانند. این کتاب در سال ۸۹ برای نخستین بار از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

شاه آبادی که به تاریخ علاقه ای بسیار دارد(این را می توان در مقالاتی که به نگارش درآورده به خوبی مشاهده کرد) و تاکنون چندین مجموعه رمان و مجموعه داستان با درون مایه تاریخی و دینی برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده، در «اعترافات غلامان» داستان خود را از زبان غلامان دربار مامون روایت می کند. این زاویه دید موجب شده داستان تاریخی کمتر شنیده شده درباره زندگی امام رضا(ع) به رمانی جالب توجه و جذاب برای نوجوانان بدل شود.

نکته جالب توجه دیگر درباره این کتاب،‌ بازخوانی رویدادهای سیاسی اجتماعی دوران ولایتعهدی امام رضا(ع)، زیرپوست روایتی چندوجهی است که به مخاطب نوجوان اثر کمک می کند از چند منظر به رویدادهای تاریخی بنگرد که از این نظر با نوعی لذت کشف تاریخ همراه است.

از سوی دیگر نویسنده توانسته برخلاف روند رایج در کتاب های دینی، مفاهیم مورد نظر خود را غیرمستقیم، در متن رویدادها و دیالوگ ها جای دهد تا لطمه ای به وجه داستانی کتاب وارد نشود.

این کتاب داستان دوران ولایتعهدی امام رضا (ع) و اعترافات سی غلام سیاه مامون در مرو است. غلامان آنچه را که در سال های ولایتعهدی امام رضا (ع) بر آنها گذشته، بازگو می کنند و خواستار قضاوت خوانندگان مبنی بر این که آیا برای غلامان هم روز جزایی هست یا نه؟ هستند. الماس، از این غلامان به همراه رجاء، ابن ابی ضحاک ماموریت می یابند که به مدینه بروند و علی بن موسی (ع) را برای پذیرش ولیعهدی که در حقیقت تله ای برای به شهادت رسانیدن ایشان بود، به مرو بیاورند. آنها غلامانی بودند که فقط اطاعت می کردند. علی بن موسی (ع) بعد از پذیرش دعوت مامون، سر قبر جدشان رسول اکرم (ص) می روند و بعد با غلامان راهی مرو می شوند، در حالی که آگاهی داشتند که این آخرین وداع ایشان با جدشان است، زیرا می دانستند که در غربت به شهادت خواهند رسید.

کتاب از نظر داستانی نثری گیرا و جذاب دارد و از نظر مضمون و محتوا نیز بسیار قوی و مبتنی بر حقایق تاریخی مسلم است و در آن به بسیاری از شبهات مربوط به چرایی و چگونگی پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا علیه السلام و نیات مأمون از این کار به شکلی هنرمندانه پاسخ گفته شده. از دیگر وجوه تمایز کتاب با آثار مشابه این است که در حجمی ناچیز اهم نکات تاریخی از آمدن پیک مأمون به مدینه تا شهادت ایشان بازگو شده و در حین این روایت گری تاریخی به زیبایی فراز های از سیره فردی، اجتماعی، سیاسی و حتی خانوادگی امام علیه السلام بازگو شده که بر جذابیت کتاب می افزاید.

هر چند مخاطب کتاب در درجه اول نوجوانان هستند اما به گواه خوانندگان جوان و بزرگسالی که این اثر بدیع را خوانده اند، کتاب چنان جذابیتی داشته است که با خواندن صفحه نخست تا صفحه پایانی آن را از دستان خود رها نکرده اند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید