کتابخانۀ وزیری یزد و بیش از 250 نسخه خطی و چاپ‌سنگی فاطمی
۱۳۹۹-۱۰-۲۹
کتابخانۀ وزیری یزد و بیش از 250 نسخه خطی و چاپ‌سنگی فاطمی
کتابخانۀ وزیری یزد بیش از 250 نسخۀ خطی و چاپ‌سنگی کهن با محوریت موضوعی حضرت زهرا(س) در اختیار دارد که بخشی از آنها در شمار نسخ بی‌نظیر و کم‌نظیر قرار دارد.

 

به گزارش گنجینه رضوی، مسئول امور کتب خطی و چاپ‌سنگی کتابخانه وزیری یزد از وجود بیش از 120 نسخۀ خطی و افزون بر 130 کتاب چاپ‌سنگی با محوریت موضوعی حضرت صدیقۀ طاهره(س) در این کتابخانه خبر داد.

منوچهر آرسته با بیان اینکه برخی از این آثار به صورت کامل به حضرت زهرا(س) اختصاص دارد و برخی نیز بخشی از آنها به این بانوی بزرگ اسلام پرداخته، خاطرنشان کرد: نسخه خطی «بی‌بی‌ فاطمه(س)» به زبان فارسی،  قدیمی‌ترین نسخۀ خطی این مرکز است که به صورت مجزا به حضرت فاطمه(س) پرداخته است. وی تصریح کرد: این اثر چهار برگی، ‏‏رساله‌ای از سراینده‌ای با تخلص «بنده» است که سرگذشت حضرت زهرا(س) را در قالب قصیده به نظم آورده است. او افزود: این نسخه در قرن 11 قمری کتابت شده و کمتر کتابخانه‌ای نظیر آن را دارا است.

آرسته در ادامه، از نسخۀ خطی «سیرت حضرت زهرا(س)» به زبان فارسی نام برد و گفت: این اثر که مؤلف در آن به سیره، ذکر احوال، مناقب و فضائل حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخته، به خط نسخ 16سطری بر روی کاغذ ترمه در 136 برگ، در قرن 13 قمری کتابت شده است.

او همچنین «طوفان البکاء»، به کتابت قرن 13 قمری را یکی دیگر از نفایس خطی این مرکز دانست و گفت: این اثر در قرن 13 قمری کتابت شده و از جمله آثار اهدایی حجت‌الاسلام سیدعلی محمد وزیری، واقف و بنیان‌گذار کتابخانه وزیری است.

آراسته همچنین افزود: «ارشاد القلوب» حسن دیلمی، «مناقب» ابن شهرآشوب، «محرق القلوب» مهدی نراقی، «عین‌البکاء» محمدتقی بروجردی، «کشف‌الغمه» اربلی، «مناقب» مرتضوی و «جلاء العیون» و «تحفه‌الزائر» از علامه مجلسی، از جمله نسخه‌های خطی کتابخانه وزیری است که بخشی از آن‌ها به موضوع حضرت فاطمه(س) اختصاص دارد.

مسئول امور کتب خطی و چاپ‌سنگی کتابخانه وزیری یزد در ارتباط با کتب چاپ‌سنگی این مجموعه نیز اظهارداشت: «‏الدره البیضاء فی شرح خطبه فاطمه الزهرا(س)» اثر سیدمحمدتقی بن سیداسحاق رضوی قمی از کتاب‌های چاپ‌سنگی این مجموعه به فارسی و عربی است که در سال 1352 قمری در تهران منتشر شده است.
وی از محمدجعفر کوچ‌زاده به عنوان اهداکنندۀ این اثر نام برد و گفت: در این کتاب، اخبار و روایات مرتبط با اسم‌ها و القاب حضرت فاطمه(س)، فضایل ایشان، ولادت و ازدواج آن حضرت و خطبه حضرت زهرا(س) با شرح مفصل ذکر شده است.

آرسته همچنین از «خصائص فاطمیه» چاپ سال 1318 قمری، «بحارالانوار» چاپ 1270قمری، «ناسخ التواریخ» چاپ 1319، «تحفه‌المجالس»، «جلاءالعیون»، «تحفه‌الزائر»، «طوفان البکاء»، «کشف‌الغمه»، «منتهی‌الآمال» و «انیس العهد» از جمله کتب چاپ‌سنگی این مرکز نام برد که بخش‌هایی از آنها به حضرت زهرا(س)، زندگی، فضایل و خطابه‌های ایشان اختصاص دارد.

گفتنی است، کتابخانه و موزه وزیری با برخورداری از منابع متنوع خطی، چاپ‌سنگی، چاپی و دیجیتال، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در یزد به شمار می‌رود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید