کتابخانه حضرت معصومه (س) آستان قدس رضوی در شهر رضویه افتتاح شد
۱۴۰۰-۰۸-۲۵
کتابخانه حضرت معصومه (س) آستان قدس رضوی در شهر رضویه افتتاح شد
پنجاه‌وهفتمین کتابخانه وابسته به آستان قدس رضوی در کشور و بیست ودومین کتابخانه در شهر مقدس مشهد، با عنوان کتابخانه حضرت معصومه(س) در شهر رضویه راه‌اندازی شد.

 

به گزارش گنجینۀ رضوی، پیش از ظهر امروز هم‌زمان با سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) و به‌مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، یکصد وسومین برنامه سه‌شنبه‌های علمی‌فرهنگی آستان قدس رضوی با افتتاح کتابخانه حضرت معصومه(س) در شهر رضویه با هدف توسعه خدمات فرهنگی، به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار با حضور رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، امام جمعه رضویه و شهردار این شهر برگزار شد.

راه‌اندازی 17 پایگاه مشاوره برای اولین بار در کتابخانه‌های رضوی در سطح کشور

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب و کتاب‌خوانی و با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب در گسترش معنویت، خردورزی و ارتقای سبک زندگی اسلامی توسط مسئولین فرهنگی اظهار کرد: علم و معنویت، پیشران حرکت فرهنگی است و هر چقدر در راستای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تلاش شود بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی از بین خواهد رفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی انس با کتاب را از عوامل تأثیر گذار در کاهش بزهکاری و معضلات اجتماعی و اقتصادی دانست و گفت: کتاب‌خوانی باید امتداد داشته باشد و به مسائل فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی وارد شود.
وی یکی از اهداف آستان قدس رضوی را توسعۀ فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در کل کشور ذکر کرد و افزود: سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر با اولویت مناطق کم‌برخوردار کتابخانه‌های مختلفی را احداث کرده که این رقم رشد 15 درصدی را نشان می‌دهد.

وی در این خصوص به راه‌اندازی کتابخانۀ امیرالمؤمنین(ع) در محدودۀ جادۀ سیمان مشهد، کتابخانه‌های امام رضا(ع) در اهواز و شهر سوق استان کهگیلویه و بویراحمد توسط آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر اشاره کرد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ادامه با تأکید بر اینکه کتابخانه‌ها باید قطب فرهنگی هر منطقه باشند، از ایجاد پایگاه مشاوره در 17 کتابخانۀ وابسته به آستان قدس رضوی در سراسر کشور هم‌زمان با هفته کتاب و برای اولین بار خبر داد و گفت: در این پایگاه‌ها با همکاری مرکز مشاورۀ آستان قدس رضوی و اعلام آمادگی یکهزار و 200 مشاور خادمیار، خدمات مشاوره تحصیلی، روابط اجتماعی و خانوادگی به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افق دید ما تبدیل کتابخانه‌های آستان قدس رضوی به مراکز تأثیرگذار فرهنگی جهت رفع معضلات آن شهر و منطقه است.

حسینی با اشاره به کتابخانۀ گویای رضوی با خدمات‌دهی ویژه به نابینایان در سراسر کشور و همچنین کتابخانۀ جیبی به عنوان بزرگترین کتابخانۀ کتاب‌های جیبی در کشور، در شمار کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی تأکید کرد: بانوان، کودکان و محققان، مخاطبین خاص کتابخانه‌های آستان قدس رضوی هستند؛ لذا بایستی در کنار سهولت دسترسی پژوهشگران و محققان به منابع مورد نیاز، با در نظر گرفتن اقداماتی خاص در کتابخانه‌ها نسبت به این دو قشر نیز توجه ویژه‌ای شود.
وی تأسیس کتابخانۀ تخصصی کودک در منطقۀ خواجه‌ربیع مشهد و ایجاد ایستگاه های کودک در کتابخانه‌های وابسته را از زمرۀ این اقدامات برشمرد و بر گسترش چنین حرکت هایی در سطح کتابخانه‌های رضوی تأکید کرد.
حسینی همچنین در این مراسم از افتتاح یک کتابخانه وقفی در شهر میبد یزد در آیندۀ نزدیک خبر داد.

کتاب خوب، یک ابزار دفاعی است
در ادامه مراسم افتتاحیه، امام جمعه شهر رضویه کتاب را مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ابزار مقابله با انحرافات شیطانی برشمرد و افزود: در حقیقت علم و دانش سپری محکم در برابر تیرهای شیطانی و یک سلاح هسته‌ای در میدان مبارزه با شیطان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی امجدی‌زاده اضافه کرد: کتابی ما را در برابر انحرافات حفظ می‌کند که معتبر و منطبق با قرآن کریم به عنوان ام‌الکتاب باشد؛ به عبارتی کتابی انسان را از هجمه‌های شیطانی محفوظ نگه می‌دارد که ما را در مسیر رسیدن به عبودیت یاری کند.

وی در ادامه بر گسترش کتب معتبر و حاوی معارف الهی جهت تعمیق ارزش‌های الهی در جامعه و محفوظ ماندن از انحرافات تأکید کرد.

6 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه حضرت معصومه(س)
معاون کتابخانه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در معرفی کتابخانه حضرت معصومه(س) بیان کرد: این کتابخانه در فضای بالغ بر 250 متر مربع دارای 6 هزار منبع مطالعاتی از جمله کتب چاپی و نشریات ادواری است.

حسین خسروی اشاره کرد: این کتابخانه دارای ایستگاه کودک، سالن مطالعه قفسه باز، واحد امانات و بخش نشریات است که خدمات خود را همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 7:30 الی 13:30 به مراجعین ارائه می‌دهد.

وی فعالیت کتابخانه‌های آستان قدس رضوی را ذیل ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) خواند و ابراز کرد: منابع موجود در کتابخانه‌ها، براساس منابع دینی و همچنین نیاز جامعه مخاطب تعریف می‌شود.

معاون کتابخانه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: کتابخانه را صرفاً نباید مکانی برای امانت کتاب تلقی کرد؛ بلکه باید محیطی برای تعامل انسان با منابع اطلاعاتی، تعاملات انسانی و در نهایت تعاملات سازمانی باشد؛ به‌طوری‌که هر کتابخانه اتاق فکری برای آن منطقه و شهر در راستای حل مشکلات و رفع نیازها محسوب شود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید