قدیمی ترین دست‌نوشته امام خمینی (ره)، موجود در کتابخانه و موزه وزیری یزد رونمایی شد
۱۴۰۱-۰۳-۱۷
در یکصد وبیست وششمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی
قدیمی ترین دست‌نوشته امام خمینی (ره)، موجود در کتابخانه و موزه وزیری یزد رونمایی شد
قدیمیترین دست‌نوشته امام خمینی (ره)، موجود در کتابخانه و موزه وزیری یزد از مراکز فرهنگی وابسته به آستان قدس رضوی همزمان با ایام دهه کرامت در یکصد و بیست و ششمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، مهدی لسانی؛ مدیر اشراف و ارزیابی حرم مطهر رضوی، در این مراسم که در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری برگزار شد، در سخنانی که با محوریت انقلاب اسلامی مردم ایران و تجلی سیره رضوی ایراد کرد، مبارزه دائمی و خستگی‌ناپذیر را خلاصه ای از سیره رضوی برشمرد که امروز در قالب جهاد تبیین باید بدان پرداخته شود.
وی با بیان اینکه در منطق اسلام جهاد صرفا در عملیات نظامی خلاصه نمی‌شود، تصریح کرد: هر آنچه که در جهت گیری‌های سیاسی و فرهنگی در برابر مواضع دشمن قرار می‌گیرد باید تبیین شود و اقدام همان جهاد تبیین است.
لسانی، این سند را که در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۲۳ نوشته‌شده تجلی سیره رضوی در انقلاب اسلامی دانست و افزود: 15 خرداد 1342 آغاز فصل خونین انقلاب بود که اندیشه امام را به دو دوره خیزش عملی و تفکر قیام تقسیم می‌کند.
وی ضمن اشاره به آیه قیام در آغاز این دست نوشته، روحیه تحول خواهی امام را در آن آشکار عنوان کرد و گفت: امام خمینی(ره) در این نوشتار به تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم می‌پردازند و قیام برای خدا را تنها راه اصلاح دوجهان می‌دانند.
لسانی افزود: ایشان در ادامه به دلایل عقب‌ماندگی ایران در آن دوره و بدبختی مسلمانان و ملت ایران اشاره می‌کنند و با تشریح وضعیت سیاسی اجتماعی ایران در زمان پهلوی اول، مسؤولیت سنگین علما و روحانیان و دانشمندان و وطن خواهان را برای نجات مردم و کشور برمی‌شمارند و نسبت به عواقب زیان‌بار غفلت سیاسی آن‌ها هشدار می‌دهند.
وی محور بیانات حضرت امام(ره) در این متن را اتحاد در مقابل تفرقه‌زدگی در کشور، تمدن‌سازی، قیام علیه حکومت طاغوتی و نجات دین عنوان کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدحسن رحیمیان؛ تولیت معزز مسجد مقدس جمکران نیز در ارتباط تلفنی با این مراسم حجت‌الاسلام سید علی‌محمد وزیری واقف کتابخانه و موزه وزیری یزد را از روحانیون معروف این شهر عنوان کرد که خدمات علمی و اجتماعی زیادی را پیش از پیروزی انقلاب به انجام رسانده‌اند.
وی درباره منشاء دستخط امام گفت: حجت‌الاسلام وزیری یک‌بار که به منزل شهید صدوقی در قم می‌روند، شهید صدوقی ورود ایشان را به امام خمینی اطلاع می‌دهند و امام برای دیدن آقای وزیری به آنجا می‌آیند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان ادامه داد: در آن زمان هنوز شخصیت امام مشهور نبود و مرحوم وزیری نیز از امام چندین سال بزرگ‌تر بودند لکن با شناختی که از امام پیدا می‌کنند از ایشان درخواست می‌کنند که در این دفتر یادداشتی بنویسند و امام (ره) به صورت بداهه بدون اشتباه و در متنی روان ۲ صفحه و نیم مطلبی با خطی زیبا می‌نویسند که این دستخط برای اولین بار سال 60 در مجله ای به چاپ می‌رسد.
در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن پاکدامن، پژوهشگر گروه مفاخر وسادات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، به معرفی قدیمی‌ترین نسخه خطی إعلام الوری بأعلام الهدی؛ تألیف شیخ طبرسی از علمای مشهور قرن ششم هجری موجود در گنجینه رضوی پرداخت و آن را یکی از کتبی عنوان کرد که پیرامون سیره ائمه معصومین (ع) و امام رضا (ع) به نگارش در آمده است.
وی این نسخه را مشتمل بر 4 رکن عنوان کرد که درباره زندگانی و فضائل و معجزات نبی اکرم(ص) از آغاز تولد تا ختم نبوت و پایان عمر شریف آن بزرگوار، زندگانی حضرت علی(ع)، حالات ائمه اطهار از امام حسن مجتبی(ع) تا امام حسن عسکری(ع) و در بیان دلائل وارده بر امامت آنان و تاریخ امام عصر(عجّ) و ردّ شبهه منکران غیبت و توقیعات وارده از آن بزرگوارسخن به میان آورده است.
پاکدامن، این نسخه را کتابت شده به سال 1070ق، توسط محمدقاسم بن میرزا محمد به خط نسخ در 258 برگ عنوان کرد که توسط محمدباقر زند کرمانی در آذر 1347 وقف آستان قدس رضوی شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید