مطالعه همراه با مشاوره برای تمام اعضای خانواده در کتابخانه امام خمینی(ره)
۱۴۰۱-۱۱-۰۵
مطالعه همراه با مشاوره برای تمام اعضای خانواده در کتابخانه امام خمینی(ره)
يكي از راه‌هاي توسعه فرهنگي هرجامعه توجه خاص به گسترش و تقويت كتابخانه‌ها است. در حال حاضر که فضای مجازی به عنوان رقیبی برای کتابخانه‌ها قرار گرفته‌اند، لازم است كتابخانه‌ها با وسیع کردن افق ديد، با تلاش بيشتر و ارائه خدمات متنوع مورد نياز مراجعان، طراحي و برنامه‌ريزي لازم را برای بازگرداندن مخاطبان خود به سالن‌های مطالعه انجام دهند تا در جذب هر بیشتر جامعه هدف خود موفق شوند.

کتابخانه مجتمع فرهنگی امام خمینی یکی از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی است که موفق شده است با اجرای طرح‌های متنوع در جذب مخاطب موفقیت حداکثری را کسب کند.
این مجتمع همزمان با ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ایام خجسته و مبارک میلاد مسعود یگانه منجی عالم بشریت حضرت بقیه ا… الاعظم (عج) در سال ۱۳۷۹ در مجاورت آرامگاه خواجه ربیع با زیربنایی حدود 1800 متر مربع افتتاح شد و در حال حاضر یکی از مراکز فرهنگی پررفت و آمد است که گروه‌های سنی مختلف از خدمات آن بهره‌مند هستند.  
بهره‌مندی بیش از 21 هزار عضو
کتابخانه امام خمینی(ره) با بیش43 هزار نسخه کتاب چاپی و حدود ۲۰ عنوان نشریه ادواری برای سطوح دانش آموزی دبیرستان و پیش دانشگاهی و سالن مطالعه استاندارد با گنجایش 380صندلی برای مراجعه کننده در اختیار دانش پژوهان نوجوان قرار گرفته است که در حال حاضر بیش از 21 هزار عضو خود را پوشش می‌دهد.
بازدید همراه با آموزش
با توجه به تاكيدات توليت معزز آستان قدس رضوی و رئیس سازمان کتابخانه‌ها مبني بر توجه به مناطق محروم و كم‌برخوردار، كاركنان كتابخانه امام خمینی(ره) در منطقه کم برخوردار خواجه ربیع، با انجام فعاليت‌ها و اقدامات متنوع برای گسترش فرهنگ كتابخواني و ارتقا سطح اطلاعات مراجعان خود تلاش بسیار داشته‌اند.
برای نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در افراد، باید از کودکی برای آشنایی با فرهنگ مطالعه سرمایه‌گذاری کرد.
علیرضا ارجمندی، مسئول امور كتابخانه مجتمع فرهنگي امام خميني(ره)، به تورهای بازدید و کارگاه‌های آموزشی که توسط این کتابخانه در راستای ایجاد انگیزه برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان برگزار می‌شود اشاره داشته و می‌گوید: با توجه به اينكه كتابخانه مجتمع فرهنگي امام خميني(ره)، کتابخانه‌ای ويژه نوجوانان است، تلاش زيادي در راستاي ارتقا فرهنگ كتابخواني تمامي دانش آموزان مخصوصا دانش آموزان منطقه كم برخوردار خواجه ربيع شده است.
اين كتابخانه به عنوان پايگاهي براي كتب كمك درسي دانش آموزان در سطح منطقه شناخته شده و مديران آموزشگاه‌هاي منطقه، درخواست‌های متعددی براي بازديد از اين كتابخانه دارند.
کتابخانه کودک پرستاری برای کودکان
بسیاری از مادران علاقه‌مند به مطالعه به دلیل دغدغه‌مندی در نگهداری کودکان خود شرایط مطلوب برای مطالعه را از دست می‌دهند.
کتابخانه امام خمینی(ره) با طراحی و راه‌اندازی کتابخانه کودک در کنار کمک به مادران اهل مطالعه، فضایی را تدارک دیده است که کودکان نیز ضمن استفاده از فضای شاد و مفرح و سرگرمی‌های مختلف، از کودکی با مطالعه خو بگیرند.
ارجمندی در این خصوص به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: اين كتابخانه ويژه كودكان 3-9 سال طراحی شده و مادران با ارائه يك قطعه عكس از كودك و كپي شناسنامه خود و فرزندشان مي‌توانند همه روزه از ساعت 10-12 و 16- 18 علاوه بر استفاده از كتاب‌ها، از بازي‌هاي فكري ، بخش نشريات كودك، بخش كتب والدين و... به صورت رايگان استفاده کنند.
در کنار همکاری با مهدالرضا ، مدارس و مهد کودک ها وبازدید آن‌ها از کتابخانه، اجراي زنگ كتاب، مسابقه‌هاي مختلف كتابخواني، نشست‌هاي ادبي، رنگ آميزي كودكان، كارگاه كتابخواني نیز از دیگر اموری است که در کتابخانه کودک این مجموعه به آن پرداخته می‌شود.
یکشنبه‌های مشاوره‌ای همراه با معرفی کتاب
کتابخانۀ مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی(ره)، یکشنبۀ هر هفته با حضور روان‌شناسان و مشاوران خانواده، خدمات مشاورۀ فردی را در سطوح مختلف به صورت رایگان در اختیار خانواده‌های مشهدی می‌گذارد.
ارجمندی این مشاوره‌ها را با محورهای گوناگونِ فردی، تحصیلی، خانواده و تربیت فرزند خواند و افزود: افراد خانواده در گروه‌های سنی متفاوت می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای به صورت رایگان بهره‌مند شوند.
وی به برگزاری 36 جلسه مشاوره فردی و گروهی در این کتابخانه در10 ماهه سال جاری اشاره داشت که 310 نفر(آقا و خانم) ازاين جلسات به صورت مشاوره فردی و 60 نفربه صورت گروهی بهره‌مند شده‌اند.
برگزاری نمايشگاه كتاب‌هاي روانشناسي با محوريت كتاب‌درماني در اين کتابخانه از دیگر اقدامات این مجموعه فرهنگی است که روزهای یکشنبه هرهفته دركنار اتاق مشاوره برگزار می شود.
گفتنی است کتابخانه مجتمع امام خمینی(ره) دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مرجع، تالار مطبوعات، واحد امانت کتاب، واحد منابع دیداری و شنیداری و میز جستجوی مراجعین و …ویژه پسران و دختران است و این کتابخانه واقع در خواجه ربيع 23 همه روزه از ساعت 7:20 لغايت 19 پذيراي تمام كودكان و دانش آموزان علاقه¬مند به كتاب است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید