گوگل داکس
۱۳۹۷-۱۲-۰۷
گوگل داكس چيست؟ آشنايي با قابليت هاي سرويس گوگل داك
گوگل داکس را باید یک ابزار ویرایش فایل‌های متنی قدرتمند دانست که دسترسی به فایل‌ها را در بستر اینترنت مهیا می‌کند.

سرویس گوگل داکس چیست؟

گوگل داک یک برنامه رایگان مبتنی بر وب است که می توان در آن به طور آنلاین اسناد و صفحات گسترده را ایجاد، ویرایش و ذخیره کرد. شما می توانید در هر جایی که هستید از طریق یک کامپیوتر که به اینترنت متصل است به این اسناد دسترسی پیدا کنید.

کاربران Google Docs می توانند اسناد و صفحات گسترده را با فونت های مختلف ایجاد، ویرایش و آپدیت کنند، متن ها را با فرمول ها ترکیب کنند، از جداول و تصاویر استفاده کنند و … کاربران می توانند روی این موضوع کنترل داشته باشند که چه کسانی این فایل ها را مشاهده کنند.

گوگل داکس را باید یک ابزار ویرایش فایل‌های متنی قدرتمند دانست که دسترسی به فایل‌ها را در بستر اینترنت مهیا می‌کند.
گوگل داکس، بدون نرم افزار و آنلاین کارتان را راه می اندازد.
این قابلیت هم مثل دیگر سرویس هایی که گوگل ایجاد کرده، بسیار کاربردی است به طوری که شما می توانید اکسل و پاورپوینت مورد نظرتان را آنلاین تولید و به اشتراک بگذارید.
گوگل داکس یک ابزار حرفه ای ذخیره فایل است که نه تنها برای یک نفر، بلکه برای استفاده گروهی چند نفر کاملا مناسب است. این ابزار قابلیت های ویرایش زیادی به همراه قابلیت هایی برای کارهای گروهی در اختیار شما قرار میدهد.

در ادامه شما را با چند قابلیت دیگر گوگل داکس آشنا می کنیم:

کار روی فایل‌های ورد به صورت گروهی در گوگل داکس
اگر با همکاران و دوستان خود مشغول ویرایش یک فایل ورد هستید، بهتر است این کار را در سرویس گوگل داکس پیگیری کنید چرا که با وجود قابلیت‌های به اشتراک‌گذاری فایل و همگام‌سازی، بسیار ساده و راحت می‌توان کار را ادامه داد. کافی است از منوی File و گزینه‌ی Share استفاده کنید و پس از وارد کردن جیمیل دوستان و همکاران خود، نوع دسترسی هر شخص را تنظیم کنید.
 
 
اشتراک‌گذاری فایل و همگام‌سازی به صورت گروهی در گوگل داکس
 

اگر قرار است همه قادر به ویرایش فایل باشند، حالت Can edit را برای همه انتخاب کنید و اگر شخصی صرفاً ناظر و بیننده است، حالت Can view را برای وی در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توان روی یک فایل آنلاین، همیشه و همه‌جا و از حساب‌های مختلف تغییراتی ایجاد کرد.

ذخیر‌ه‌سازی خودکار فایل:
برخلاف مایکروسافت آفیس، لازم نیست به خاطر نگرانی بابت از دست رفتن تغییرات ایجاد شده، به صورت پیاپی فایل را ذخیره کنید. از آنجایی که گوگل داکس بعد از ایجاد هر فایل آن را به صورت خودکار در گوگل درایو ذخیره کرده و همچنین بعد از اعمال هر تغییر، سریعا نسخه جدید را جایگزین نسخه قبلی می‌کند، دکمه‌ای تحت عنوان “Save” به منظور ذخیره‌سازی دستی درونش وجود ندارد.

تمپلت های رایگان گوگل داکس
شما می توانید از تمپلت های گزارشی، رزومه و غیره که از قبل آماده شده است استفاده کنید؛ همه این تمپلت ها کار شما را خیلی بهتر و راحتتر می کنند.
 
 
 تمپلت های گزارشی، رزومه و غیره در گوگل داکس
 
ببینید دیگران چه تغییراتی انجام داده‌اند:
سندی را در گوگل داکس باز کرده و از منوی فایل گزینه See revision history را انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود تا سند شما در حالت متفاوتی قرار داده شود و در سمت راست یک بخش کناری اضافه می‌شود. در این قسمت لیست زمان‌هایی که تغییرات روی سند انجام شده و کسی که آن تغییرات را اعمال کرده قابل مشاهده است. با این روش می‌توانید ببینید چه کسی تغییرات و ویرایش‌ها را روی سند انجام داده است.
 
اما علاوه بر آنچه در بالا گفته شد، می‌توانید با انتخاب هر آیتم در لیست تغییرات کنار صفحه، آن مورد را به عقب برگردانید یعنی تغییر یاد شده را نادیده بگیرید. اگر شخص دیگری که روی سند شما کار می‌کند، ساعت‌ها کار سخت شما را با تغییرات نادرست از بین برده، براحتی می‌توانید با لغو تغییرات آن شخص، فایل‌ خود را به حالت اولیه برگردانید.

تایپ صوتی به زبان فارسی در گوگل داکس:
تایپ کردن برای بسیاری از کاربران آن‌قدر دردسرساز و وقتگیر است که بسیاری از کاربران آرزو دارند یک نرم‌افزار صحبت‌هایشان را به‌ صورت مکتوب در نرم‌افزارهای ویرایشگر متنی تایپ کنند. خوشبختانه این نیاز به لطف خدمات رایگان و بسیار مناسب گوگل رفع شده و امروز کاربران فارسی زبان نیز هر جای دنیا که باشند می‌توانند بدون نیاز به صفحه‌ کلید فارسی و بدون خسته کردن انگشتان خود صحبت کرده و صحبت‌های خود را به‌ صورت متن تایپ شده روی صفحه‌ نمایش مشاهده کنند.
این قابلیت در سرویس گوگل داک فعال شده و کاربران با استفاده از مرورگر کروم و یک میکروفون مناسب و البته دسترسی به اینترنت می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
 
 
تایپ صوتی به زبان فارسی در گوگل داکس
 

دسترسی آسان به گوگل داکس از طریق گوشی و تبلت و ...:

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، گوگل داکس یک وب‌ اپلیکیشن است و برای دسترسی به آن فقط اینترنت و مرورگر لازم است. اما برای استفاده‌ی بهتر می‌توان از اپلیکیشن اندروید یا iOS آن استفاده کرد که بسیار سبک و سریع عمل می‌کند. در مقابل برای استفاده کردن از Word می‌بایست مجموعه‌ی آفیس را نصب کرد که زمان زیادی می‌طلبد.
 
توجه کنید که Google Docs از طریق Google Drive نیز در دسترس است و در واقع اگر فایلی در فضای ابری گوگل درایو ذخیره شده باشد و از نوع ورد باشد، می‌توان آن را با گوگل داکس باز کرد. حتی باز کردن فایل‌های PDF و عکس و تبدیل این موارد به فایل ورد قابل‌ ویرایش نیز ممکن است.
 
 
گوگل داکس یک وب‌اپلیکیشن است و برای دسترسی به آن فقط اینترنت و مرورگر لازم است
 

پشتیبانی از انواع فایل‌های متنی در Google Docs :
گوگل داکس قابلیت باز کردن فایل‌های مختلفی مثل docx و dox و PDF و txt و برخی انواع دیگر را دارد. به علاوه اگر از گوگل داکس استفاده کرده‌اید و می‌خواهید فایل نهایی را به صورت داکیومنت Word مایکروسافت و با فرمت docx ذخیره کنید، نیازی به نرم‌افزارهای تبدیل فایل نیست. کافی است از منوی File و گزینه‌ی Download as استفاده کنید.


https://www.beytoote.com
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید