aslib
۱۳۹۴-۱۱-۱۵
انجمن کتابخانه‌های تخصّصی و مراکز اطلاع‌رسانی انگلیس (اسلیب)
انجمن کتابخانه‌های تخصّصی و مراکز اطلاع‌رسانی انگلیس (اسلیب) ، در سال ۱۹۲۴ تأسیس شد. این انجمن محلی برای بحث و تبادل نظر در زمینه آماده‌سازی اطلاعات به‌ویژه شاخه کتابخانه‌های علمی ـ تحقیقاتی و کتابخانه‌های سازمان‌های صنعتی بزرگ است.

Association of special libraries and information bureau
انجمن کتابخانه‌های تخصّصی و مراکز اطلاع‌رسانی انگلیس (اسلیب) ، در سال ۱۹۲۴ تأسیس شد. این انجمن محلی برای بحث و تبادل نظر در زمینه آماده‌سازی اطلاعات به‌ویژه شاخه کتابخانه‌های علمی ـ تحقیقاتی و کتابخانه‌های سازمان‌های صنعتی بزرگ است.
پس از جنگ دوم جهانی، افزایش حجم و شمار چنین کتابخانه‌هایی پیامدهای مستقیمی برای اسلیب داشت. طی چندین سال، ارزش اطلاعات فنی از طریق واحدهای عظیم صنعتی نظیر آی.سی.آی. شناخته شد و این شناخت از طریق ظهور انجمن‌های تحقیقاتی و بسیاری از مؤسساتی که توسط وزارتخانه‌های گوناگون اداره می‌شدند همراه گردید. این امر به مفهوم افزایش اعضای اسلیب و افزایش میزانِ به اشتراک گذاشتن اطلاعات است.
اهداف اسلیب
اهداف اسلیب عبارت است از "آموزش دسترسی به اطلاعات حوزه‌های مختلف، به‌ویژه حوزه علوم اطلاع‌رسانی و فن‌آوری اطلاعات". خدمات آگاهی‌رسانی اسلیب از طریق انتشار مقالات همایش‌ها و مقالات تحقیقاتی در مجلات خود نظیر برنامه‌های اسلیب، دبیزش، و مدیریت اطلاعاتی؛ در تک‌نگاشت‌های تخصصی که اغلب یافته‌های تحقیقاتی است و بودجه آن توسط اسلیب تأمین شده؛ در فهرست‌های تخصصی کتاب؛ و نیز در فهرست‌های همایش‌های فنی و علمی که در آینده برگزار می‌شود ارائه می‌گردد. در سطوح شخصی‌تر، اسلیب خدمات استخدامی ارائه می‌دهد که به ایجاد هماهنگی میان کارفرمایان و کارکنان کمک می‌کند. گروه‌های خاص مورد توجه اسلیب، با صنایع، مطالب، و فنون مختلف ارتباط دارند. هر گروه جلسات، همایش‌ها، ملاقات‌ها، و اجتماعات خود را برگزار می‌کند و انتشارات خاص خود را نیز دارد. این گروه‌ها موضوع‌های مختلف فراوانی از جمله: علوم رایانه‌ای، مهندسی، اطلاعات بازرگانی، الکترونیک، شیمی، و ترجمه فنی را در برمی‌گیرد.
اسلیب به‌طور عمده نقش مشاور اطلاع‌رسانی و مشاور کتابخانه ملی را برعهده دارد. این انجمن در سال ۱۹۹۵ نیز گزارشی درباره خدمات کتابخانه عمومی در انگلیس و ویلز به نمایندگی از بخش میراث ملی منتشر کرد. این گزارش دامنه و ارزش خدمات کتابخانه عمومی را به‌گونه‌ای که امروزه وجود دارد بررسی می‌کند و توصیه‌هایی را نیز برای آینده این خدمات در جهان در حال تغییر ارائه می‌دهد.
اسلیب همیشه اعضایی در بسیاری از کشورهای ماوراء بحار به‌ویژه در کشورهای مشترک‌المنافع و اتحادیه اروپا دارد؛ همچنین پیوند محکمی با دیگر مؤسسات اطلاع‌رسانی نظیر فید داشته و غالباً نماینده‌ای از این مؤسسات در هیأت اجرایی اسلیب حضور دارد.
دامنه تأثیر و علایق اسلیب می‌تواند به بهترین شکل از طریق برگزاری برخی دوره‌ها و کلاس‌های کارآموزی که توسط گروه توسعه حرفه ‌ای اداره می‌شود به نمایش درآید. این دوره‌ها شامل مهارت‌های ارتباطی، حق مؤلف، تهیه اصطلاحنامه، جست‌وجوی پیوسته، فهرست‌نویسی، نمایه‌سازی، اطلاعات اتحادیه اروپا، برنامه‌ریزی برای سوانح غیرمترقبه، و نیز انجام دیگر فعالیت‌هاست.

وب سایت: www.aslib.com

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید