کاملیس
۱۳۹۴-۱۱-۱۷
کنگره بین‌المللی کتابداران و اطلاع‌رسانان مسلمان (کاملیس)
این کنگره، گردهمایی بین‌المللی کتابداران و اطلاع‌رسانان مسلمان است که قرار بود هر چند سال یک‌بار برای طرح مسائل کتابداری و اطلاع‌رسانی تشکیل شود، اما تداوم نیافت.

International Congress of Muslim Librarians and information professionals
این کنگره، گردهمایی بین‌المللی  کتابداران و اطلاع‌رسانان مسلمان است که قرار بود هر چند سال یک‌بار برای طرح مسائل کتابداری و اطلاع‌رسانی تشکیل شود، اما تداوم نیافت.
نخستین کنگره کاملیس در شهریور ۱۳۶۱ (سپتامبر ۱۹۸۲)، با پشتیبانی انجمن دانشمندان مسلمان علوم اجتماعی، مؤسسه اندیشه اسلامی در واشینگتن، و دیگر سازمان‌های اسلامی، توسط عده‌ای از دانشجویان مسلمان کتابداری در ایندیانا در امریکا تشکیل شد .اجلاس دوم در مهر ۱۳۶۵ (اکتبر۱۹۸۶) در مالزی، اجلاس سوم در خرداد ۱۳۶۸ (می ۱۹۸۹) در ترکیه (استانبول)، و آخرین اجلاس در خرداد ۱۳۷۴ (می ۱۹۹۵) در تهران با حمایت کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و وزارت جهاد سازندگی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. در این اجلاس کشورهای مالزی، ایران، پاکستان، اوگاندا، ترکیه، هندوستان، برونئی، یمن، و امریکا شرکت کردند.
پیش‌نویس اساسنامه کاملیس در اجلاس دوم کاملیس (۱۹۸۶) ارائه شد و به تصویب رسید و مقر آن در کتابخانه دانشگاه اوتارا در مالزی تعیین شد.
کاملیس برای دستیابی به اهداف متعددی تشکیل شده بود که عبارتند از: ۱) کمک به تدوین اصول و سیاست‌های پژوهشی و خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی، از جمله تدوین نظام مطلوب رده‌بندی مباحث و موضوع‌های اسلامی، قواعد فهرستنویسی برای نام‌های اسلامی، سرعنوان‌های موضوعی برای مسائل اسلامی، نگهداری و سازماندهی و ارائه خدمات ناظر بر اسناد و مدارک مربوط به تحقیقات اسلامی، و مانند آن؛ ۲) تشویق تولید برنامه‌های جامع اطلاعاتی برای جهان اسلام؛ ۳) توسعه همکاری در زمینه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی، و فعالیت‌های وابسته در جهان اسلام در سطح ملی، منطقه‌ای، و بین‌المللی؛ و ۴) ایجاد و تقویت رابطه میان کتابداران و اطلاع‌رسانان و متخصصان مرتبط با این مسائل در سراسر دنیا (:۱ ۲؛ :۳ ۱۰۹).
کاملیس شعبه‌های تخصصی و فرعی نداشت. هیئت اجرایی آن شامل رئیس، نایب رئیس، دبیر، خزانه‌دار، و اعضای عادی بود. وظیفه این هیئت سازماندهی و نظارت بر فعالیت‌های روزانه کاملیس بود تا این کنگره بتواند در راستای سیاست کلی مجمع عمومی تصمیم‌گیری و عمل کند. مجمع عمومی کاملیس قرار بود حداقل هر سه سال یک‌بار برگزار شود.
کاملیس چهار نوع عضویت داشت: ۱) کتابداران و اطلاع‌رسانان مسلمان (اعضای عادی)؛ ۲) کتابداران و متخصصان غیرمسلمان و افرادی که به اهداف کاملیس علاقه‌مند بودند (اعضای وابسته)؛ ۳) دانشجویان مسلمان در رشته‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی با معرفی معاون دانشگاه یا دانشکده متبوع برای مدت ۲ سال (اعضای دانشجو)؛ و )۴ کتابخانه‌ها، مدارس کتابداری و مراکز اطلاع‌رسانی و اسناد، و سازمان‌های حرفه‌ای کتابداری و اطلاع‌رسانی (اعضای سازمانی) از ایران،  مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی از اعضای سازمانی کاملیس بود.
مجموعه مقالات کاملیس ۴ توسط کتابخانه ملی ایران، مجموعه مقالات کاملیس ۳ در ترکیه، و دو ویژه‌نامه رنگی دوزبانه (انگلیسی و فارسی) مربوط به کاملیس ۴ در طول چهار دوره برگزاری کاملیس منتشر شده است.
هرچند در مورد عدم تداوم فعالیت کاملیس اطلاعیه رسمی صادر نشده اما به‌نظر می‌رسد عدم پیگیری مسئولان و مشکلات مالی موجب این امر شده باشد.
 
وب سایت : www.comlis.com
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید