کتابخانه و موزه وزیری یزد
۱۳۹۳-۰۴-۳۰
کتابخانه و موزه وزیری یزد
کتابخانه و موزه وزیری یزد در سال ۱۳۳۴ در دهلیز شمالی مسجد جامع کبیر یزد با ۱۶۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی جهت استفاده طلاب علوم دینی راه اندازی شد.

تاریخچه و موقعیت:
این کتابخانه در سال ۱۳۳۴ در دهلیز شمالی مسجد جامع کبیر یزد با ۱۶۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی جهت استفاده طلاب علوم دینی راه اندازی شد . موسس کتابخانه مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید علی محمد وزیری یزدی با نفوذی که در گروههای اجتماعی و فرهنگی یزد داشت نسبت به جمع آوری کتب خطی و چاپی تمام سعی خود را به کار گرفت تا اینکه در سال ۱۳۴۴ به همت محمد هراتی یزدی که یکی از بازرگانان مشهور یزد به شمار می آمد ساختمانی با زیر بنای ۶۰۰ متر مربع بنا شد همچنین در سال ۱۳۴۸ به همت حسین بشارت گنجینه کتب خطی به فضای قبلی افزوده شد و سرانجام در سال ۱۳۴۸ با ۳۳۰۰ نسخه کتاب خطی و ۱۷۹۶۷ نسخه کتاب چاپی، وقف بر آستان قدس رضوی گردید. کتابخانه وزیری با عنایت ویژه تولیت عظمای آستان قدس رضوی به توسعه فضای کتابخانه ای و ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی، بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی رشد چشمگیری داشته است که از آن جمله می توان به افزایش زیر بنایی کتابخانه از ۹۰۰ متر مربع قبل از انقلاب و افتتاح کتابخانه ای مجهز با زیربنایی حدود ۶۳۰۰ متر مربع در سه طبقه در سال ۱۳۸۹ اشاره نمود.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه بیش از 5473 نسخه کتاب خطی، حدود 6249 نسخه کتاب چاپ سنگی، حدود 260 هزار نسخه کتاب چاپی و بیش از 400000 نسخه نشریات ادواری قدیم و جدید، حدود 80000 سند و 5000 عکس را در گنجینه خود گردآوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 28 هزار و پانصد نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلفی ویژه آقایان و بانوان می باشد که از آن جمله مخزن کتب خطی، مخزن کتب چاپ سنگی، مخزن کتب چاپی، تالار مطالعه، تالار محققان، آرشیو مطبوعات، بخش امانت منابع چاپی، تالار اینترنت، مرکز اطلاع رسانی، بخش مرمت کتب خطی، موزه، سالن نمایشگاه، تالار اجتماعات و … می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی ۱۹/۳۰ در خدمت مراجعان و اعضای کتابخانه و همچنین بازدید کنندگان اشیای موزه ای می باشد.

نشانی: یزد- خیابان امام- جنب مسجد جامع.
تلفن و فاكس: 36224343 – 035
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید