کتابخانه آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی (ره)
۱۳۹۴-۱۱-۱۷
کتابخانه آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی (ره)
کتابخانه آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی (ره) ابتدا در طبقه ی پایین مسجد انصار المهدی (عج) واقع در کوی طلاب مشهد در فضایی محدود به نام شهید محمد بیننده راه اندازی شد.

مقدمه
آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی خراسانی(ره) در سال ۱۳۱۸ ه. ق. در قزوین و در خاندانی اهل علم و تقوا متولد شد. مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی، تحصیلات مقدماتی را در شهر قزوین و پس از آن در حدود سال ۱۳۳۰ هجری قمری به همراه پدر راهی نجف اشرف گردید و از محضر اساتید و عالمان بزرگی مثل سید محمدکاظم یزدی و میرزا محمد شیرازی کسب فیض نمود. سپس شیخ در سال ۱۳۳۷ هجری قمری از عتبات مقدسه به ایران بازگشت و از محضر مربی بزرگ، دانای حقایق و اسرار و عالم به معارف قرآنی، حضرت سید موسی زرآبادی قزوینی رسید و با تعالیم او پا به عرصه عوالم انسانیت و شناخت این عوالم نهاد و قدم در راه کسب عالم باطن گذاشت. وی بسیاری از علوم محتجبه را نیز از وی بیاموخت و به ریاضات و مجاهدات شرعی پرداخت و به سیر عوالم الهی روی آورد و انسانی بزرگ و استادی کامل گشت.
وی از سال ۱۳۴۷ه .ق در حوزه علمیه مشهد شروع به تدریس نمود او اصول(سطح و خارج) و فقه و متون مهم فلسفه و فلسفه انتقادی و معارف ناب قرآنی را تدریس می کرد و در کار تربیت طلاب می کوشید او از دوستان قدیمی امام خمینی(ره) بود و مبارزات سیاسی خود را با آغاز نهضت اسلامی آغاز کرد پس از تبعید امام خمینی(ره) همراه با علمای خراسان، با ارسال نامه‌ای خدمت آیات عظام مرعشی، شریعتمداری، خوانساری و گلپایگانی، ضمن محکوم کردن، از اقدامات امام، تحت عنوان «مقاصد عالیه دینیه»، حمایت نمود او در ۱۴ فروردین ۱۳۴۶ ه. ش. در مشهد مقدس درگذشت و در ضلع غربی دارالحجه حرم رضوی به خاک سپرده شد.

تاریخچه و موقعیت:
این کتابخانه ابتدا در طبقه‏ ی پایین مسجد انصار المهدی (عج) واقع در کوی طلاب مشهد در فضایی محدود به نام شهید محمد بیننده راه اندازی شد اما به درخواست هیات امنای مسجد و نیز اهتمام مسئولان آستان قدس رضوی، این کتابخانه در سال ۱۳۶۷ تحت پوشش این نهاد مقدس درآمد و به کتابخانه انصارالمهدی(عج) تغییر نام پیدا کرد.
به دلیل استقبال مراجعان از کتابخانه مذکور و توجه ویژه مسئولین آستان قدس رضوی به مسائل فرهنگی، به خصوص فرهنگ کتاب و کتاب خوانی ساخت ساختمان جدید و مجهز ویژه آقایان و بانوان در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفت و در نهایت ساختمان شماره یک با 900 متر زیر بنا و سه طبقه در سال ۱۳۷۲ افتتاح و مورد بهره‏برداری قرار گرفت و بنا به نظر تولیت وقت آستان قدس رضوی نام کتابخانه به نام عالم ربانی حضرت آیت ا… حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) از اساتید معظم حوزه علمیه‏ی مشهد تغییر نام یافت اما بدلیل استقبال بی نظیر از خدمات کتابخانه مذکور و درخواست مردم برای توسعه کتابخانه، مسئولان آستان قدس رضوی را بر آن داشت تا راه اندازی فاز دوم کتابخانه را در دستور کار خود قرار دهند و ساختمان شماره دو کتابخانه در سال ۱۳۸۰ افتتاح و مورد استفاده آقایان قرار گرفت و ساختمان شماره یک به بانوان اختصاص یافت.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه بیش از 105000 جلد کتاب چاپی، 15800 منبع دیداری و شنیداری و تعدای نشریه ادواری را به صورت مستقیم در اختیار دارد و امکان دسترسی به بیش از 13500 عنوان کتاب صوتی کتابخانه گویای رضوی، پایگاه های اطلاعاتی و منابع سایر کتابخانه های آستان قدس رضوی برای مراجعان فراهم می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای این کتابخانه بیش از 43000 نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مرجع، تالار محققان، تالار مطبوعات، واحد امانت کتاب، واحد مطبوعات، واحد کتاب صوتی، واحد منابع دیداری و شنیداری و … ویژه آقایان و بانوان می باشد.

ساعات کار:
کتابخانه از ساعت 7:15 الی 19 در خدمت مراجعین محترم می باشد. همچنین این کتابخانه در روزهای جمعه و تعطیل بصورت ویژه به علاقه مندان ارائه خدمت می کند.

نشانی:
آقایان: خیابان طبرسی، حد فاصل چهاراه مجلسی و چهارراه سیلو.
تلفن: 32766444-051
بانوان: خیابان طبرسی، چهارراه سیلو، رسالت2
تلفن: 32700115-051

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید