دسترسی آزاد
۱۳۹۷-۰۸-۲۳
نشست مدیریت اطلاعات پژوهشی با موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات
نشست مدیریت اطلاعات پژوهشی: دسترسی آزاد به اطلاعات در کنگره متخصصان علوم اطلاعات روز یکشنبه ۲۷ آبان برگزار می‌شود.

به گزارش لیزنا، نشست مدیریت اطلاعات پژوهشی: دسترسی آزاد به اطلاعات یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷، ساعت ۹ تا ۱۱ در چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار می‌شود.

دبیر این نشست بهروز رسولی دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و اعضای نشست دکتر عمار جلالی‌منش،  دکتر فرهاد شیرانی، از اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دکتر رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، دکتر پیام کبیری، رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی، دکتر محمدرضا اردکانی، مدیر کل امور پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر اسماعیل وزیری، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه زابل هستند.

 دسترسی آزاد به پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان و مسائل پیشرو، نقش ایرانداک در مدیریت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان در ایران، دسترسی به داده‌های پژوهشی در ایران، دسترسی آزاد، داده‌های آزاد، علم آزاد، محورهای موضوعی این نشست است.

دسترسی آزاد، داده های آزاد، و علم آزاد از کلیدی‌ترین مفاهیمی هستند که در یکی دو دهه گذشته طرح شده‌اند و مسائل و راهکارهای آنها نیز بررسی شده‌اند.  این مفاهیم همه برای آسان‌سازی مدیریت اطلاعات و دسترسی به اطلاعات در دنیای شبکه‌ای امروز به وجود آمده‌اند. هدف از نشست «مدیریت اطلاعات پژوهش » به چالش کشیدن چنین موضوع‌هایی در زیست بوم علم و پژوهش ایران است.

از کلیدی‌ترین موضوع‌هایی که در زمینه مدیریت اطلاعات پژوهشی وجود دارد، سامان دادن گردآوری و دسترسی به پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی کشور است. ارائه راهکارهایی برای همکاری بیشتر مؤسسه‌ها با حرکت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در زمینه گردآوری پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در ایران، بررسی زیرساخت‌های لازم برای گردآوری داده‌های پژوهشی در ایران، و مطرح کردن علم آزاد به عنوان رهنمودی با اهمیت برای پیشرفت علم، فناوری و نوآوری در کشور از مهمترین محورهای این نشست هستند.

علاوه بر این، نمایندگان نهادها و مؤسسه‌های ذی‌نفع در مدیریت اطلاعات پژوهشی کشور مسائل و راهکارهای طرح‌شده را به چالش خواهند کشید. محتوای این نشست می‌تواند بر کوشش‌های در پیوند با دسترسی آزاد، داده‌های آزاد، و علم آزاد در کشور تاثیرگزار باشد.

 این کنگره با ۲۱ نشست به‌ طور همزمان در چهار تالار طی دو روز ۲۶ و ۲۷ آبان در مجموعه همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران توسط انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و با مشارکت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید