مرحوم حاج سید علی محمد وزیری موسوی(ره)
۱۳۹۳-۰۵-۱۳
مرحوم حاج سید علی محمد وزیری موسوی(ره)
سید علی محمد وزیری موسوی فرزند حاج سید مهدی وزیری موسوی به سال ۱۲۷۰ در یزد متولد شد.
  سید علی محمد وزیری موسوی فرزند حاج سید مهدی وزیری موسوی به سال ۱۲۷۰ در یزد متولد شد. دروس مقدماتی فارسی و عربی را نزد دایی زاده خود معتمدالاطباء آغاز کرد سپس از محضر اساتیدی همچون حضرات آیات حاج میرزا سید علی موسوی لب خندقی، حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی ( یزدی ) و حاج شیخ آیت اللهی تفتی بهره برد. وی در سفر های بسیاری که به شهرهای مختلف ایران و عراق داشت از محضر استادانی بزرگ بهره برد که ما حصل آن در مجموعه ای بسیار ارزنده از دستخط و سفارش علمای برجسته دین و شریعت به نام مجمع الجواهرات گردآوری شده است.  
مرحوم وزیری در احیای حوزه علمیه، ایجاد جامعه و مدارس تعلیمات اسلامی، احیای مسجد جامع و … در شهر یزد نقشی ارزنده داشتند.
حجت الاسلام و المسلمین مرحوم  وزیری در سال ۱۳۲۴ ش کتابخانه ای با حدود دو هزار جلد کتاب شخصی در دهلیز شمالی مسجد جامع کبیر یزد راه اندازی و در سال ۱۳۴۸ش با بیش از ۲۱ هزار جلد کتاب خطی و چاپی(۳۳۰۰ خطی و ۱۷۹۶۷ چاپی ) وقف آستان قدس رضوی کرد.
کتابخانه مرحوم وزیری در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی با عنایت خاصه حضرت رضا(ع) و حمایت تولیت عظمای آستان قدس رضوی در عرصه توسعه فضای فرهنگی و مطالعاتی و در عرصه گردآوری منابع اطلاعاتی به توسعه ده برابری دست یافته است.
در حال حاضر این کتابخانه با بنایی زیبا، دارای زیربنایی حدود ۶ هزار و سیصد متر مربع می باشد که با داشتن ۴۷۰۰ نسخه خطی، حدود ۶ هزارنسخه کتاب چاپ سنگی، ۲۲۰هزار نسخه کتاب چاپی و اشیای موزه ای از افتخارات میراث مکتوب و غیر مکتوب ایران و جهان اسلام محسوب می شود.  
 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید