دانشگاه شهید بهشتی
۱۳۹۳-۰۹-۱۵
کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی
کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی Central library of Shahid Beheshti University تاسیس: ۱۳۳۹ ه.ش وبگاه: http://www.sbu.ac.ir موقعیّت: تهران دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است که در منطقه ولنجک، درکه، اوین در شمال غربی تهران واقع شده‌است. این دانشگاه از جمله بزرگ‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های ایران محسوب می‌شود.

کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی Central library of Shahid Beheshti University

تاسیس: ۱۳۳۹ ه.ش

وبگاه: http://www.sbu.ac.ir

موقعیّت: تهران

دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است که در منطقه ولنجک، درکه، اوین در شمال غربی تهران واقع شده‌است. این دانشگاه از جمله بزرگ‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های ایران محسوب می‌شود. این دانشگاه در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دوره‌های مجازی، روزانه و شبانه دانشجو می‌پذیرد و تاکنون بیش از ۴۳٬۳۳۴ دانشجو از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

این دانشگاه در سال ۱۳۳۸ با نام دانشگاه ملی ایران توسط دکتر علی شیخ‌الاسلام تأسیس شد و تا پیش از سال ۱۳۶۲ با این نام خوانده می‌شد. علی‌رغم افتتاح رسمی در اسفندماه ۱۳۳۹، پذیرش دانشجو در مهرماه ۱۳۳۹ و توسط دانشکده‌های معماری و شهرسازی و علوم بانکداری که اولین دانشکده‌های دانشگاه بودند انجام شد. در خرداد ماه سال ۱۳۶۲ ستاد انقلاب فرهنگی وقت با تغییر نام دانشگاه از «ملی ایران» به «شهید بهشتی» موافقت کرد. دانشگاه ملی ایران در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۳۸ تأسیس شد. و به دنبال آن اساسنامه دانشگاه با سه رکن هیأت امناء، رئیس دانشگاه و شورای استادان با بررسی اساسنامه دانشگاههای معتبر دنیا و بر پایه ساختار ۲۷ دانشگاه ملی در کشورهای اروپایی و آمریکایی تدوین گردید.

هسته اولیه این دانشگاه با نام دانشکده پزشکی دانشگاه ملی ایران به عنوان اولین دانشکده پزشکی خصوصی در سال ۱۳۳۸ و با پذیرش دانشجو در رشته پزشکی ایجاد شد. دانشگاه ملی ایران در سال ۱۳۶۱ به نام دانشگاه شهید بهشتی تغییر نام داد. و در آبانماه ۱۳۳۹ در شورای عالی فرهنگ به تصویب رسید. با آنکه امر پذیرش ۱۲۰ دانشجو در دانشکده معماری و ۵۴ دانشجو در دانشکده بانکداری و علوم اقتصادی و مالی از مهرماه ۱۳۳۹ آغاز شده بود ولی دانشگاه عملاً در ۲۵/۱۱/۱۳۳۹ افتتاح شد.

اولین مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی در رشته معماری در سال ۱۹۶۱ تاسیش شد ، در حالیکه اولین مقطع دکترا در رشته علوم اقتصاد در سال ۱۹۹۱ شروع به کار کرد . امروز ، حدود ۷۰ رشته در مقطع ارشد و بیش از ۳۰ رشته در مقطع دکترا همان نشانه سرعت ، یعنی پیشرفت پایدار است ، وجود دارد.

در سال ۱۹۶۲ ، زمین اصلی دانشگاه شهید بهشتی در اوین که دهکده ای آرام در شمال تهران است ، توسعه یافت . پیشرفت امکانات جدید در فضای اصلی دانشگاه ، زمینه را برای افزایش فعالیت دانشگاهی مهیا کرد تا آنجا که در سال ۱۹۷۸ چندین دانشکده در دانشگاه شهید بهشتی فعال شدند. دانشگاه شهید بهشتی هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزش عالی در ایران ، با وجود ۱۰ دانشکده و مدرسه ، ۳ موسسه تحقیقی و ۷ مرکز تحقیقی معرفی شده است .

با در نظر گرفتن امکانات وسیع و استاندارد بالای تحقیق و آموزش ، دانشگاه قادر است با فعالیتهایش را در سطح تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا توسعه دهد.

پرداخت شهریه های ورودی منبع اصلی درآمد دانشگاه شهید بهشتی در ۷ سال اول بود ، اما از سال ۱۹۶۸ ، مبالغی وجه دولتی نیز دریافت شد . با وجود این دانشگاه شهید بهشتی تا سال ۱۹۷۹ ، یعنی یکسال پس از انقلاب اسلامی ، در شروع کار یک دانشگاه خصوصی بود.

دانشکده های علوم پزشکی تا سال ۱۹۸۶ که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی شکل گرفت و مسولیت این دانشکده ها را به عهده گرفت ، بخشی از این دانشگاه بودند. در سال ۱۳۶۴ دانشکده پزشکی و دانشکده‌های دیگر علوم مربوط به بهداشت و درمان از دانشگاه شهید بهشتی مستقل شده و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را تأسیس نمودند. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی جزو دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر کشور محسوب شده و رقابت قابل توجهی برای ورود به رشته‌های مختلف آن در کنکور سراسری وجود دارد. علاوه بر فعالیتهای آموزشی و تحقیقاتی علوم پزشکی، این دانشگاه مسئولیت نظارت بر خدمات بهداشتی و درمانی بیش از چهار میلیون تن از جمعیت استان تهران از جمله مناطق شمالی و شرقی تهران و شهرستانهای دماوند، فیروزکوه، ورامین و پاکدشت رابرعهده دارد.

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد در سال ۱۳۳۹ هم زمان با تاسیس دانشگاه فعالیت خود را آغاز نمود. در سال ۱۳۴۹ به ساختمان فعلی منتقل گردید.

مجموعه کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد از کتاب ها و نشریات (فارسی ،عربی و لاتین) ، پایان نامه ها و گزارش ها، بانک های اطلاعاتی، فیلم های علمی و آموزشی، میکروفیلم، میکروفیش و لوح های فشرده تشکیل یافته است.

کتابخانه مرکزی دانشگاه دارای بیست کتابخانه اقماری در دانشکده ها و پژوهشکده های گوناگون است که به صورت نیمه متمرکز اداره می شوند، فهرست نویسی و آماده سازی منابع در کتابخانه مرکزی انجام می شود و هر یک از کتابخانه ها به صورت تخصصی به ارائه خدمات می پردازند.

دانشجویان می توانند علاوه بر کتابخانه دانشکده خود در کتابخانه مرکزی نیز عضو باشند. نام کتابخانه های واحدها در فهرست برگه کامپیوتری با حروف لاتین نمایش داده می شود. حروف اختصاری واحدها در مقابل شماره ثبت هر کتاب نشان دهنده وجود کتاب در کتابخانه آن دانشکده یا پژوهشکده می باشد.

سیستم نرم افزاری کتابخانه مرکزی "سیمرغ" و رده بندی کتابها دیویی است و خدمات بخش های فهرست نویسی، جستجو در منابع و امانت کتاب به صورت ماشینی انجام می پذیرد ارائه چکیده، منابع و ماخذ و فهرست مطالب پایان نامه ها نیز بر روی سایت آغاز شده است.

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و واحدهای وابسته(کتابخانه های دانشکده ها و پژوهشکده ها) به صورت نیمه متمرکز است. در این روش خدمات فهرست نویسی و آماده سازی کتاب ها و ورود آنها به بانک اطلاعاتی متمرکز توسط کارشناسان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد انجام می پذیرد و نگهداری و سرویس دهی آنها در کتابخانه های هر دانشکده و پژوهشکده به عهده کارشناسان کتابداری همان واحد می باشد.

بخش های کتابخانه

بخش اداری

بخش سفارش و ثبت

بخش فهرستنویسی

بخش آماده سازی و توزیع

بخش گردش و امانت

بخش پایان نامه ها و گزارش ها

بخش نشریات ادواری

بخش مرجع

بخش نابینایان

 

بانکهای اطلاعاتی

موضوع

نام پایگاه

تمامی رشته های علوم شامل علوم پایه، مدیریت، علوم اجتماعی و انسانی و …

WIELY_BLACKWELL

حقوق

heinonline

علوم انسانی و اجتماعی، شهرسازی و معماری

SAGE

تمامی رشته های علوم شامل علوم پایه، مدیریت، علوم اجتماعی و انسانی و …

SPRINGER

علوم ریاضی و حوزه های وابسته

mathscinet

شیمی


RSC

 
تصاویر کتابخانه

  

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید