کتابخانه ملی علوم ورنادسکی اوکراین
۱۳۹۵-۰۲-۲۸
کتابخانه ملی علوم ورنادسکی اوکراین
کتابخانه ملی علوم ورنادسکی اوکراین بزرگترین کتابخانه کشور اوکرین است که در سال ۱۹۱۸ ساخته شده و از سال ۱۹۸۸ به نام «ورنادسکی» نامگذاری شده است. حجم مخزن این کتابخانه بالغ بر ۱۵ میلیون شماره مشتمل بر منابع با ارزش کتب، مجلات، روزنامه ها، نقشه ها، نت های موسیقی، منابع تصویری، منابع خطی، منابع چاپی قدیمی، کتب دست نویس و اسناد می باشد
کتابخانه ملی علوم ورنادسکی اوکراین Vernadsky National Library of Ukraine
تاسیس: 1918 م.
موقعیت: کی اف
وب سایت:
http://nbuv.gov.ua/

اوکراین (به اوکراینی: Україна، به روسی: Украина) از کشورهای اروپای شرقی است. این کشور از شرق با روسیه؛ در شمال با بلاروس؛ از غرب با لهستان، اسلوواکی و مجارستان؛ از جنوب شرقی با رومانی و مولداوی هم‌مرز است و در جنوب آن دریای سیاه و دریای آزوف قرار دارد و پایخت آن شهر کی‌اف و زبان رسمی آن زبان اوکراینی می‌باشد.

نوع حکومت اوکراین جمهوری بوده که از ۲۴ استان تشکیل شده‌است و دارای یک بخش خودمختار (کریمه) نیز می‌باشد. پس از فروپاشی شوروی، اوکراین بعد از روسیه دارای بزرگترین ارتش در اروپا است. زبان اوکراینی زبان رسمی این کشور است و زبان روسی نیز کاربرد گسترده‌ای دارد. دین رسمی این کشور مسیحیت می‌باشد.

تاریخچه کتابخانه
کتابخانه ملی علوم ورنادسکی اوکراین بزرگترین کتابخانه کشور اوکرین است که در سال ۱۹۱۸ ساخته شده و از سال ۱۹۸۸ به نام «ورنادسکی» نامگذاری شده است.
حجم مخزن این کتابخانه بالغ بر ۱۵ میلیون شماره مشتمل بر منابع با ارزش کتب، مجلات، روزنامه ها، نقشه ها، نت های موسیقی، منابع تصویری، منابع خطی، منابع چاپی قدیمی، کتب دست نویس و اسناد می باشد به حدی که بالا ترین تعداد کتب و اسناد دست نویس خط اسلاو در کشور را داراست.

این کتابخانه سالانه ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار نسخه (کتاب، مجله و روزنامه) دریافت می نماید ضمن آنکه آن چه در کشور اوکرین منتشر می شود به انضمام رساله های دوره دکتری در این مراکز آرشیو می گردد. این کتابخانه با بیش از۱۳۰۰ موسسه علمی و ۷۰ کتابخانه در کشور های مختلف دنیا در ارتباط است.

منابع اطلاعاتی کتابخانه مورد استفاده ۲۵۰ هزار مراجعه کننده قرار می گیرد که سالیانه ۳ تا ۵ میلیون مورد اطلاعات به صورت کتاب، نشریه و… دریافت می کنند و روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دانشمند، کارشناس، دانشجو ازاین کتابخانه بازدید می نمایند.

نیاز های تخصصی این افراد در۱۶ سالن تخصصی واقع در ساختمان اصلی کتابخانه و ۶ سالن شعبه که در آن مخزن نوشته های خطی، کتب نادر و چاپ قدیمی، مهر ها و رونوشتها، نت های منتشره و مجموعه و دست نویس های یهودی، مجموعه بزرگ روزنامه های کشور اوکرین و همچنین بخش بزرگ آرشیو مخزن آکادمی علوم اوکرین وجود دارد .

تشکیلات جست و جو گر کتابخانه داری سیستم کاتولوگ و کارت می باشد و نیز مخزن اطلاعاتی و کتاب شناسی با حجم ۱۶۰ هزار نسخه را داراست. در این مخزن اسنادی با جنبه های مقرراتی ( قوانین، فرمانها، مصوبه ها و غیره) دائره المعارف ها، راهنماها، لغت نامه ها و کتب شناسی های ویژه نگهداری می شود سیستم کاتولوگ کتابخانه بر اساس نام نویسنده و نیز بر اساس زمینه موضوعی کتاب شکل گرفته است و از سال ۱۹۴۴ سیستم کامپیوتری کتاب تکمیل می شود.

در کتابخانه بیش از ۹۰۰ نفر با مسئولیتهای مختاف فعالیت دارند که از این تعداد ۷۰ درصد کتابدار، ۱۷ درصد مسئولین علمی و ۱۳ درصد خدمات جانبی را به عهده دارند.

تصاویر کتابخانه
       Image result for Vernadsky National Library of Ukraine
Image result for Vernadsky National Library of Ukraine             Image result for Vernadsky National Library of Ukraine

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید