۱۳۹۸-۰۴-۰۱

جهاد سازندگی به روایت آرشیو مطبوعات رضوی

     بیش از 58 عنوان نشریه که توسط ارگان‌های وابسته به وزارت جهاد سازندگی در سراسر کشور منتشر شده‌اند، در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی موجود است.

    به گزارش گنجینۀ رضوی، سرپرست گروه مطبوعات آستان قدس رضوی از نگهداری بیش از 58 عنوان نشریه وابسته به جهادسازندگی در این مرکز خبر داد. ابراهیم حافظی در این باره افزود: از اولین نشریاتی که توسط جهاد سازندگی چاپ شده می‌توان به «نشریۀ داخلی جهاد سازندگی» قم، مجلۀ «جهاد» و مجلۀ «خطوط اصلی اقتصاد» اشاره کرد که در سال 1358 منتشر شدند و پس از آن، مجله‌های علمی، خبری و تخصصی بسیاری توسط این نهاد منتشر شده است.

وی اضافه کرد: از مهم‌ترین مجله‌هایی که بیش از دو دهه است در حال انتشار هستند، می‌توان به نشریه‌های «پژوهش و سازندگی»، «جنگل و مرتع»، «تغذیه، دام، طیور و آبزیان» و «پیام جهاد» اشاره کرد.

حافظی تصریح کرد: وزارت‌خانۀ جهاد و نهادهای مربوطه در تهران با 41 عنوان نشریه، مشهد با 6 عنوان، لرستان و قم هریک با 2 عنوان و شهرهای اصفهان، شهرکرد، کرج، کرمان، اهواز، گرگان و کرمانشاه هریک با 1 عنوان، در آرشیو نشریه دارند و بر اساس سال نشر، سال‌های 1388 با تعداد 5 عنوان، سال 1359 و 1380 هریک با 4 عنوان، سال‌های 1358، 1370 و 1383 هریک با 3 عنوان بیشترین آمار چاپ نشریات ادواری را دارند.

وی به موضوع این نشریات اشاره کرد و گفت: محتوای نشریات چاپ‌شده توسط زیرمجموعه‌های مختلف جهاد سازندگی و کشاورزی نشان می‌دهد که 40 عنوان موجود حاوی اخبار، اطلاعات عمومی و ترویج و آموزش مسائل روستایی و 18 عنوان مجلات تخصصی در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری و مسائل محیطی است که 9 عنوان آن دارای درجۀ علمی-پژوهشی از وزارت علوم است.

حافظی در پایان یادآور شد: علاوه بر نشریات وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، بیش از هزار نشریۀ تخصصی در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی موجود است که به موضوعات کشاورزی (700 عنوان)، مسائل روستایی(70 عنوان)، دامپروری(300 عنوان) پرداخته‌اند و پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به وبگاه https://opac.razavi.ir/simwebclt/WebAccess فهرست نشریات مورد نظر خود را بررسی کنند و جهت استفاده از آن، به تالار مطبوعات آستان قدس رضوی واقع در ساختمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در جوار حرم مطهر رضوی مراجعه کنند.

گفتنی است که مدتی کوتاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، یکی از اولین نهادهای رسمی که در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت، وزارت جهاد سازندگی بودکه به فرمان رهبر کبیر انقلاب(قدس سره) در خرداد سال 1358 تأسیس شد تا سروسامانی به وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روستاهای ایران بدهد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید