۱۳۹۸-۰۴-۱۰

اهدای کتب خطی به قدمت قرن نهم به کتابخانۀ رضوی

بیش از 220 کتاب خطی و چاپ سنگی نفیس به قدمت قرن نهم هجری قمری، به همت شهروند قزوینی وقف کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، شهروند قزوینی مجموعه‌ای ارزشمند از کتب خطی و چاپ سنگی خود و میراث پدری را در موضوعات علوم اسلامی به نیت پیشکش به آستان حضرت رضا(ع) به کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کرد.

کارشناس مخزن کتب خطی آستان قدس رضوی این مجموعۀ نفیس را شامل 195 کتاب خطی و 30 کتاب چاپ سنگی عنوان کرد که در موضوعات فقه، اصول فقه، حدیث، تفسیر، ادعیه و عقاید است. وی توضیح داد: قدمت نسخه‌های خطی اهدایی این مجموعه، به 614 سال قبل و قرن نهم هجری برمی‌گردد.

سیدرضا صداقت‌حسینی قدیمی‌ترین نسخۀ این مجموعه را کتاب «شرح مختصر الأصول» از قاضی عضدالدین ایجی (756 قمری) دانست که به خط نستعلیق مسعود بن معتز مشهدی معروف به عماد نظامی در هشتم جمادی الإول سال 826 در سمرقند کتابت شده و دارای حاشیه و 290 برگ است.

وی افزود: از دیگر نسخه‌های ارزشمند این مجموعه، کتاب «المطول تفتازانی» (792 قمری) در موضوع معانی و بیان، همراه با حواشی تصحیحی و جلد تیماج قهوه‌ای است که به خط نستعلیق در قرن نهم هجری قمری کتابت شده و دارای 191 برگ 27 سطری است.

صداقت‌حسینی به نسخه‌ای به خط مؤلف اشاره و تصریح کرد: این نسخه شامل سه رساله شرح حدیث حلیه الرسول، شرح الصحیفه السجادیه و شرح دعای علوی مصری از صدرالدین محمدبن صادق حسینی (قرن11قمری) است که در فاصلۀ سال‌های 1076-1094 هجری کتابت شده است.

وی با بیان این‌که از کتاب «جواهرالکلام» صاحب‌جواهر (1266ق) و «الحدائق الناظره» شیخ یوسف بحرانی (1186ق) بیش از 10 نسخه در این مجموعۀ اهدایی موجود است، به نسخه‌ای از شرح «هدایه الحکمه» از سیدمحمدبن شریف حسینی (قرن 9قمری) اشاره و تصریح کرد: این نسخه در قرن نهم هجری قمری کتابت شده و عناوین آن به شنگرف و دارای حواشی تصحیحی است.

در ادامه، اهداکنندۀ این مجموعۀ ارزشمند با بیان این‌که پدرم مرحوم سیدعلی اصغر صاحب‌ضوابط مشهور به فحول قزوینی متولد سال 1314 خورشیدی و از نوادگان سیدرضی‌الدین موسوی قزوینی، از علمای برجسته و دانشمندان قرن سیزدهم هجری بود که از نخستین سال‌های زندگی به تحصیل علوم اسلامی پرداخت، گفت: ایشان از محضر اساتیدی چون سید ابوالحسن رفیعی، شیخ هادی باریک‌بین و میرزارحیم سامت استفاده و در کنار تحصیل، به بیان احکام و واجبات دینی مردم نیز می‌پرداخت.

سیدعلی ضوابط الأصول ادامه داد: پس از وفات پدرم در سال 1393 خورشیدی، عهده‌دار کتب نفیس پدر شدم و به خاطر علاقه و ارادت به امام رضا(ع) تصمیم گرفتم همۀ کتب خطی نفیس ایشان را به کتابخانۀ آستان قدس اهدا کنم.

این شهروند قزوینی در پایان یادآور شد: این کتاب‌ها در واقع تراث شیعه هستند و من برای استفادۀ عموم جامعه و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی، همۀ آن‌ها را وقف بارگاه رضوی کردم تا پژوهشگران و علاقه‌مندان متون قدیمی بتوانند با احیای آن‌ها گامی در راه ارتقای فرهنگ شیعی بردارند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید