۱۳۹۸-۰۴-۱۷

«به صرف عصرانه» با نویسندگان جوان

سلسله نشست‌های ادبی شمس، به همت اندیشگاه رضوی هم‌زمان با دهۀ کرامت، اولین سه‌گانۀ پابوس را با برپایی جلسۀ نقدوبررسی کتابِ «به صرف عصرانه»، کاری مشترک از 13نویسندۀ جوان به سرپرستی سعید تشکری را با حضور نویسندگان اثر و جمعی از منتقدان آغاز کرد.

فرشته صداقت حسن‌زاده. به گزارش گنجینۀ رضوی، نشست ادبی شمس این بار با پرداختن به کتاب «به صرف عصرانه»، اثری مشترک از نویسندگانی جوان را نقطۀ آغاز سه‌گانۀ خود در حوزۀ ادبیات رضوی قرار داد. این اثر حال و هوایی امام رضایی دارد و حاصل کار نویسندگان تازه‌کاری است که پس از جلسات داستان‌نویسی هفتگی با سعید تشکری، نویسندۀ بنام مشهدی، نتیجۀ آموخته‌هایشان در شش ماه ابتدایی آموزش، در انتشارات به‌نشر به چاپ رسیده است. در این نشست که در محل انتشارات به‌نشر برگزار شد، علی براتی کجوان و سیدعلیرضا مهرداد به نقد و بررسی اثر در حضور نویسندگان و دبیر علمی آن پرداختند.

نویسندگان گمنام، محکوم به فراموشی هستند

سعید تشکری اولین نفری بود که به عنوان دبیر علمی این کتاب در جایگاه قرار گرفت. وی به بیان سخنانی کوتاه بسنده کرد و اظهار داشت: در این کتاب، با نویسندگان فردا روبرو هستیم. تشکری با بیان اینکه نویسندگان گمنام محکوم به فراموشی هستند، گفت: این اثر از دل یک رقابت بیرون آمده است. نویسندگان «به صرف عصرانه» یک گروه هستند که آمدند داستان بنویسند و یک زمان بسیار کیفی را برایش گذاشتند. وقتی مجموعه‌ای از افراد، داستان‌های متفاوت می‌نویسند، یک جریان راه می‌اندازند که در عین استقلال، بر روی نویسندگان دیگرِ مجموعه تأثیر رقابتی هم گذاشته‌اند. وی افزود: این افراد با هم شروع به نوشتن کردند و این چیزی است که در فرایند مجموعه داستان‌های دیگر دیده نمی‌شود.

تشکری در خصوص چگونگی شکل‌گیری این اثر توضیح داد: این کتاب، خروجی یک مجموعه است. ما هر هفته داستان‌خوانی داریم. در این جلسات، افراد داستان نوشتند؛ داستانشان در جلسات، نقد شده است و پس از چند بار بازنویسی توسط خودشان، 22داستان‌ در رقابت با تعداد زیادی از داستان‌ها برای چاپ انتخاب شدند.

آیندگان داستان‌نویسی اُستان

سیدعلیرضا مهرداد یکی از کسانی بود که به نقد این اثر پرداخت. وی اظهار داشت: جای چنین کاری در ادبیات کشور خالی بود. هنرجویان جوان نیاز داشتند که کسی دلسوزانه بر مسند کار قرار بگیرد، ایرادهای کارشان را بگیرد و آنان را به دیگران معرفی کند. وی تأکیدات آیت الله رئیسی، تولیت سابق آستان قدس رضوی را یادآور شد و گفت: ایشان تأکید داشت که هر هنر فاخری که تولید می‌شود باید با آستان قدس ارتباط داشته باشد و این شروع نشان می‌دهد که می‌توان به این نقطه رسید. این نویسنده و منتقد داستانی، خلق واژه را یکی از امتیازات «به صرف عصرانه» برشمرد و ادامه داد: سبک سعید تشکری در این کتاب ساری و جاری است و من معتقدم نویسندگان جوان این اثر آیندۀ داستان‌نویسی در خراسان رضوی هستند.

به یک استاد اکتفا نکنید

علی براتی کجوان دیگر نویسنده‌ای بود که در جایگاه منتقد حاضر شد. وی با بیان اینکه خوشحالم در شهری زندگی می‌کنم که سعید تشکری را دارد، اظهار داشت: کتاب نشان می‌دهد که نویسندگان جوان هنرجویان پیگیری بودند و باید گفت بیش از دوسوم این کتاب از یک‌دستی زبان برخوردار است. این منتقد ادبی، نویسندگان «به صرف عصرانه» را توصیه به بهره‌گیری از اساتید مختلف کرد و خاطرنشان کرد: داستانتان را به نویسندگان دیگر هم بدهید و این را بدانید که کار کردن با نگاه یک نویسنده، نمی‌تواند از انسان یک نویسندۀ جامع بسازد. وی همچنین برخی از داستان‌ها را مورد نقد قرار داد و خطاب به نویسندگان جوان تأکید کرد: در چهار پنج سال ابتدایی نویسندگی، نقش اول قصۀ خودتان را جنس مخالف قرار ندهید چرا که هنوز در درک کنش‌های جنس مقابل به توانایی نرسیده‌اید و این داستان را غیر قابل باور می‌کند.

بتول پادام، دختر جوان و نویسندۀ دو داستان «خورشید روی نردبان» و «گوش‌بُر» تنها نویسندۀ این جمع بود که به بیان سخنانی پرداخت. وی با تقدیر از سعید تشکری، گفت: آقای تشکری هفته‌های مکرر برای تک‌تک افراد وقت گذاشت، از نام خود مایه گذاشت و حتی داستان‌های ما را برای نویسندگان بزرگ ارسال کرد و نظرات آنان را به ما انعکاس داد و این یعنی بها دادن به نویسندۀ جوان.

گفتنی است دومین سه‌گانۀ پابوس با نقد کتاب «دیدار با آقای نویسنده» و با حضور نویسندۀ اثر، سه‌شنبه 18تیرماه ساعت 17، در دانشجوی 29، فرهنگسرای ترافیک برگزار می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید