۱۳۹۸-۰۴-۲۵

قیام گوهرشاد؛ معرف غیرت دینی

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی بر لزوم توجه و معرفی تاریخ قیام مسجد گوهرشاد در سال 1314 تأکید کرد و این واقعه را نمونه ای از غیرت دینی و صیانت از هویت ملی خواند.

به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی و معرفی اسناد و طرح پژوهشی قیام مسجد گوهرشاد که طی برنامۀ سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رخ داد، فناوری فرهنگی و فراورده‌های فرهنگی را دو خلاء اقدامات فرهنگی خواند و اظهار داشت: یک مدیر فرهنگی اگر نتواند به این دو موضوع توجه داشته باشد، نمی‌تواند تأثیرآفرینی قابل قبولی داشته باشد. وی ویژه‌برنامه‌های رونمایی از نفایس فرهنگی آستان قدس رضوی در سه‌شنبه‌های فرهنگی را نمونه‌ای از برنامه‌هایی خواند که فناوری و فراوری فرهنگی را هم‌زمان به کار برده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین گنابادی‌نژاد، به واقعۀ قیام و کشتار مسجد گوهرشاد در سال 1314 اشاره کرد و اظهار داشت: به این فاجعه هم از منظر پیام‌های آن و هم اضلاع آن باید توجه ویژه داشت. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که «30 سال دیر به فکر آن افتادیم»، گفت: معرفی قیام تاریخی مسجد گوهرشاد، صیانت از هویت ملی و معرفی غیرت دینی ماست. وی افزود: این فاجعه، یک تبیین از بی لیاقتی کسانی است که سال‌ها با حمایت استکبار حاکمیت نامشروع خود را بر مردم تحمیل کردند و یکی از اسنادی است که بی لیاقتی و خائن بودن رضاخان را نشان می‌دهد که چطور مردم عادی را که آرمانشان دفاع از حجاب بود به خاک و خون کشید.وی توجه سازمان‌های مرتبط به تبیین این واقعۀ تاریخی را خواستار شد.

گفتنی است در این مراسم از اسناد متعلق به این واقعه و طرح پژوهشی برگرفته از افزون بر 3هزار برگ از این اسناد رونمایی شد. اهمیت این اسناد از آن روست که کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و با توجه به دست اول بودن منابع، افقهای جدیدی را در این زمینه خواهد گشود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید