۱۳۹۸-۰۴-۲۶

حرکت جشنوارۀ دوازدهم کتاب سال رضوی به سمت افق‌های نو

دبیر علمی جشنوارۀ کتاب سال رضوی، از تغییرات جشنوارۀ دوازدهم کتاب سال رضوی و گسترده‌ترشدن این جشنواره نسبت به دوره‌های قبل خبر داد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، حجت الإسلام و المسلمین علی باقری در این باره با بیان این‌که جشنوارۀ دوازدهم به سمتی حرکت کرده که بتواند یک حرکت اجتماعی را با یک حرکت علمی منزوج کند، عنوان کرد: تاکنون یازده دورۀ جشنواره برگزار شده که برگزاری آن به‌جز دو دوره برعهدۀ آستان قدس بوده است.

وی افزود: در آستانۀ دوازدهمین دورۀ جشنواره، براساس نیازی که به توسعه در حوزه‌های مختلف احساس می‌شد، تغییراتی را در شکل و محتوای این جشنواره اعمال کردیم.

باقری با بیان این‌که تاکنون سه هزار اثر در جشنواره‌های گذشته راه پیدا کرده و از این آثار، 150 کتاب چاپی و دیجیتال، 15 پایان‌نامه و... در دوره‌های مختلف به عنوان منتخب برگزیده شده، افزود: در این دوره، زمان جشنواره از یک ساله به دوسالانه تغییر پیدا کرده و در سال 98 افتتاحیه را برگزار کردیم.

دبیر علمی جشنوارۀ دوازدهم کتاب سال رضوی فلسفۀ افتتاحیه را فعال‌بودن جشنواره در حوزه‌های علمی و اجتماعی دانست و گفت: جشنواره از نقد کتاب صرف تبدیل شده به ارزیابی کتاب و به حوزۀ نقد و خوانش و تحلیل محتوایی کتاب ورود پیدا کرده است.

وی عمدۀ تغییرات جشنوارۀ دوازدهم را نسبت به دوره‌های قبل، در حوزه محورها و اجرا دانست و گفت: چیزی از محورهای جشنواره‌های قبل کم نشده، بلکه در این دوره محورهای جدیدی همچون ائمۀ ابن‌الرضا(ع) اضافه شده؛ به علاوه، بخش بین‌الملل در این دوره به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته که جایزۀ عالم آل محمد(ص) هم در این حوزه تعریف شده است.

باقری به تغییراتی که در حوزۀ اجرای جشنواره اعمال شده، اشاره کرد و اظهار داشت: قبلا بنیاد بین‌الملی امام رضا(ع) برگزارکنندۀ جشنواره بود و در حال حاضر، کمیتۀ علمی متشکل از 20 نهاد جزو برگزارکنندگان هستند.

وی توضیح داد: به علاوه پیش از این، آثار صرفاً ارزیابی می‌شد که در این دوره، آثار برگزیده مورد تحلیل در حوزۀ دانشجویی و نقد در حوزۀ اساتید قرار می‌گیرد و مراحل داوری تغییر یافته است که در این راستا، تاکنون دو نشست داخلی نقد آثار برگزیده در حوزۀ علمیه قم و دانشگاه فردوسی مشهد و دو نشست به صورت وبینار (از بستر وب) در لبنان و دارالسلام تانزانیا برگزار شده است.

باقری در پایان، با بیان این‌که آستان قدس رضوی نقش مهمی در تحقق تمدن نوین اسلامی دارد، گفت: ما در آغاز یک پیچ تاریخی هستیم و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر تشکیل تمدن نوین اسلامی، محورهای جشنواره را از معارف به موضوعات علمی گسترش دادیم؛ برای مثال در حوزۀ پزشکی اگر کتابی در طب جدید تألیف شود، می‌تواند به جشنواره راه یابد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید