۱۳۹۸-۰۵-۰۳

از قرآن منسوب به دست‌خط امام‌رضا(ع) تا زیارتنامۀ اهدایی فرشچیان

قرآن منسوب به دست‌خط امام‌رضا(ع) در ویترین موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، هم‌زمان با ایام زیارتی این امام همام بیش از پیش مورد توجه زائران حریم رضوی قرار گرفته است.
به گزارش گنجینۀ رضوی، قرآن منسوب به دست‌خط امام‌رضا(ع) در گنجینۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار دارد. معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی در این خصوص اظهار داشت: این قرآن به خط کوفی 16سطری و بر روی پوست کتابت شده است. وی ادامه داد: اوراق این نسخه از قرآن کریم 27 برگ است که قسمت‌هایی از سوره‌های نور، قصص، عنکبوت، روم، لقمان، سجده، احزاب، مومنون، فصّلت، جاثیه، احقاف، واقعه و حدید را در بردارد.
مهدی قیصری‌نیک تصریح کرد: این قرآن در قطع بیاضی و در ابعاد 25× 18 سانتی‏متر است که با اواسط آیۀ 60 سوره مبارکۀ «نور» آغاز شده و با اواخر آیۀ 5 سورۀ مبارکۀ «حدید» پایان یافته است.
وی افزود: در این قرآن، هفت سورۀ عنکبوت، لقمان، سجده، احزاب، فصّلت، احقاف و حدید به زر تحریردار، مزیّن به نقشی زریّن به طرح اسلیمی است که در پایان هر سوره خطی مستقیم وگره‌دار به تحریر و زر تا آخر سطر کشیده شده است و در فاصلة هر 10 آیه، یک ترنج کوچک به تحریر و زر منقش شده است.
معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی همچنین به زیارت طوماری امام‌رضا(ع) اهدایی استاد محمود فرشچیان اشاره کرد و اظهار داشت: این زیارت‌نامه با خط نسخ خوش روی کاغذ نخودی آهارمهره و با پشتوانۀ پارچه نوشته شده است که در این گنجینه در معرض دید عموم قرار دارد. وی همچنین از زیارت وارث و جامعۀ کبیرۀ طوماری کتابت شده بر روی کاغذ نخودی آهارمهره و با پشتوانۀ پارچه نام برد و گفت: این اثر نیز یکی دیگر از نفایس این گنجینه با محوریت امام‌رضا(ع) است که در سال 1221قمری به دست سلیمان‌بن محمدتقی قزوینی کتابت شده است.
گفتنی است، گنجینۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر، از موزه‌های منحصربه‌فرد در دنیا به شمار می‌رود که با نمایش تعداد قابل توجهی از قرآن‌های دست‌نویس منسوب به ائمۀ اطهار(ع) و همچنین قرآن‌های دست‌نویس نفیس از صدر اسلام تا عصر حاضر که هریک ویژگی‌های منحصربه‌فردی را داراست، همواره مورد توجه گردشگران و زائران داخلی و خارجی قرار دارد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید