۱۳۹۸-۰۵-۰۵

فعالیت های پژوهشی و انتشاراتی سازمان کتابخانه ها از 1305 تا

 مروری بر فعالیت های پژوهشی و انتشاراتی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی پیش از انقلاب اسلامی
    تحقیق و پژوهش در کتابخانه آستان قدس رضوی امری ناشناخته و محجور نیست و سابقۀ آن به سال 1305 شمسی و شخصی به نام حاج شیخ عماد فهرستی باز می گردد که در اسناد از او با عنوان محقق کتابخانه، یاد شده است. وی به همراه شیخ محمد خالصی، عبدالعلی اوکتایی (رئیس کتابخانه) و نایینی، نویسندگان اولین فهرستهای کتابخانه با نام «فهرست کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی» هستند. آن ها موفّق می شوند در سال 1305 ش، سه جلد از این فهرست ها را آماده و منتشر کنند.
      در سال های بعد، گرچه پژوهش و فهرست نویسی نسخه‌های خطی به طور مستمر و منظم دنبال نمی شود؛ امّا فراموش نیز نشده در سال 1325 فهرست چهارم و در سال 1329 فهرست پنجم کتاب‌های خطی موجود در کتابخانه منتشر می شود. بررسی ها نشان می دهد در این دوران بین تهیه و چاپ فهرست‌ها وقفه هایی به وجود آمده است به صورتی که بین چاپ فهرست سوم با فهرست چهارم 20 سال و بین چاپ فهرست پنجم با فهرست ششم، 15 سال فاصله ایجاد شده است.
    از سال 1347 تا 1356 افزون بر چاپ جلد هشتم فهرست کتب خطی کتابخانه، با انتشار آثار دیگری چون راهنماي گنجينه قرآن، مشهد طوس، راهنما يا تاريخ و توصيف دربار ولايت‌مدار رضوي(ع)، نمونه ای از قرآن مجید به خط ثلث با ترجمۀ فارسی کهن، ترجمه و شرح نهج‌البلاغه، شمس‌الشموس يا انيس‌النفوس، فرهنگ لغات قرآن و آستان قدس رضوي ديروز و امروز، پژوهش وارد مرحلۀ جدیدی می شود و دامنۀ تحقیق افزون به تهیه فهرست کتاب های خطی به پژوهش در تاریخ آستان قدس، تاریخ شهر مشهد و معرفی متون خطی کتابخانه، کشیده می شود.ادامه در فایل پیوست ذیل:

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید