۱۳۹۸-۰۵-۱۲

روند افزایشی مشترکان دسترسی آنلاین به متن کامل نسخ خطی آستان قدس رضوی

با پیوستن دو مرکز جدید، تعداد مشترکان دسترسی آنلاین به منابع سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به 12 مرکز علمی‌پژوهشی در کشور رسید.
به گزارش گنجینۀ رضوی، کارشناس‌مسئول فنی کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی از راه‌اندازی ایستگاه مطالعۀ نسخ خطی آستان قدس و خدمات اشتراک آی‌پی در دو مرکز جدید در کشور خبر داد و اعلام کرد: با افزوده شدن مدرسۀ فقهی امام‌محمدباقر(ع) در قم و مؤسسۀ آموزش عالی آرمان رضوی در مشهد، تنها در طول دوماه، تعداد مراکز برخوردار از این امکان به 12مرکز رسیده است.
داود عیدی تصریح کرد: در این حرکت، دسترسیِ این مراکز به حدود 900هزار منبع دیجیتال و پايگاه‌هاي منتخب سازمان در سرور آنلاين كتابخانۀ ديجيتال آستان قدس رضوی فراهم شده است. وی تصریح کرد: این امکان شامل دسترسی به متن کامل 20هزار نسخۀ خطی، 39هزار کتاب چاپ‌سنگی، 273هزار مقالۀ الکترونیک، 29هزار کتاب الکترونیک، 3هزار پایان‌نامه، 47هزار نسخه کتاب چاپی لاتین و 480هزار رکورد کتاب چاپی فارسی و عربی است.
گفتنی است این اقدام در پی سفر رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به قم و تهران و مذاکرت با علما و فرهیختگان مراکز مختلف در اردیبهشت‌ماه سال جاری رخ داده است.
لازم به ذکر است دسترسی به متن کامل نسخ خطی، اقدامی منحصربه فرد است که کتابخانۀ آستان قدس رضوی با بیش از 100هزار نسخۀ خطی، نخستین مرکز در جهان است که امکان دسترسی به این حجم از منابع را برای پژوهشگران فراهم کرده است و این درحالی است که سایر مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیز با ارائۀ درخواست خود به کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی می‌توانند از این امکان برخوردار شوند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید