۱۳۹۸-۰۵-۲۰

معرفی كتاب

- جستاری در خاطرات حاج قاسم سلیمانی

- برگی از تاریخ معاصر

- ایران از پارینه سنگی تا پایان ساسانی

- آرامش نصیب بهترینها می شود

-سیمای امام علی و امام مهدی در نهج البلاغه

-عفاف و حجاب در ادیان الهی

-امام علی (ع) در اندیشه مسیحیت معاصر

-امیر قافله عشق

-جنگ شهرها و دفاع موشکی

-تاریخ نگری و تاریخ نگاری جنگ ایران و عراق

-مجموعه مقالات عوارض عصبی و روانی جنگ

-نبردهای شرق کارون

-مجموعه مقالات سمینار بین المللی بررسی پیامدهای کاربرد سلاح های شیمیایی علیه جمهوری اسلامی ایران

-پزشک پرواز

- تاریخ زندان در عصر قاجار و پهلوی

- ارزش ها در دفاع مقدس

-وصیت نامه سیاسی-الهی حضرت آیت الله خمینی (ه)

-ایثار و شهادت

-دلاوران حاج عمران

-حاج قاسم، جستاری در خاطرات حاج قاسم سلیمانی

-زندگی و مبارزه نواب صفوی

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

مهربانترین آقای دنیا

مهربان­ترین آقای دنیا

پدیدآور: داوود امیریان

مشخصات نشر: تهران: قدياني، کتابهاي بنفشه، ‎۱۳۸۵.

شماره راهنما: م 836 الف 957/297ک

چشم­عسلی جیغ زد و کمک خواست. پاپر و خوش­صدا به صیاد حمله کردند. ولی صیاد که عصبانی شده­بود با ضربات دستش آن دو را فراری داد. بعد، چشم­عسلی را زمین زد و چاقو را به گلویش نزدیک کرد. اما صدای ....

 آن­چه خواندید بخشی از کتاب « مهربان­ترین آقای دنیا» است که به قلم داوود امیریان نگارش شده­است. ایشان در این کتاب، ماجرای ضمانت امام رضا (ع) را برای آزادی آهویی از دست صیاد، به زبانی لطیف و داستانی بیان­کرده و در کنار آن به زندگی و سایر برکات هشتمین ستاره­ی آسمان ولایت، مثل نماز باران حضرت رضا(ع) اشاره کرده­است.

تصویرگری­های زیبای نادیا بیژنی، به کتابی که امیریان از امام رئوف به رشته­ی تحریر درآورده، جذابیت بیشتری بخشیده و هر خواننده­ای را مشتاق به مطالعه کتاب می­کند.

کتاب مذکور مناسب رده­ی سنی ب و ج می­باشد.

کلیدواژه­ها: داستان­های مذهبی- علی­بن موسی­الرضا- کرامت­ها- علی­بن موسی­الرضا(ع)- داستان

خلبان کوچولو

خلبان کوچولو

پدیدآور: داوود غفارزادگان

مشخصات نشر: تهران: قدياني، کتابهاي بنفشه، ‎۱۳۸۷.

خلبان کوچولو ماجرای پسربچه­ای به نام بهروز را روایت می­کند که پدر خلبانش را در جنگ ایران و عراق از دست داده­است. او در عالم خیال  با جت کوچکش که یادگار پدرش است همسفر شده و پرواز را تجربه می­کند.

بعد از گشت­و­گذاری در آسمان در یکی از شهرهای عراق با دختربچه­ای به نام مریم آشنا می­شود که او نیز پدرش را در این جنگ از دست داده­است. حالا مریم و بهروز که هرکدام کشور مقابل را به­خاطر مرگ پدرانشان مقصر می­دانند با جت بهروز به میدان جنگ می­روند و از نزدیک برخی رخدادهای جنگ را مشاهده می­کنند.

سپس به قلعه­ای می­روند که آدم­های سیاسی در آن­جا نقشه­ی جنگ می­کشند که بر خلاف ظاهر آرامش بدتر از میدان جنگ است. در پایان نیز با مرد عکاسی روبرومی­شوند که در حال عکس­گرفتن از کشته­شدن آدم­هاست.

مرد عکاس در پاسخ به سوال بهروز که مگر کشتن آدم­ها عکس گرفتن دارد؟ پاسخ می­دهد: « برای این­که مردم دنیا بدانند چه خبر است. برای اینکه بچه­ها در صلح زندگی کنند....».

گفتنی است اثر حاضر در پایان كتاب فارسی پنجم دبستان معرفی شده است. مخاطبان كتاب، گروه سنی "ب" هستند.

کلیدواژه ها: داستان­های تخیلی- جنگ ایران و عراق- کودکان

 نقد کتاب

تولد يک پروانه

پدیدآور: داوود اميريان
مشخصات نشر: تهران: ميرسعيدي فراهاني؛ کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، ‎۱۳۸۶.
شماره راهنما: 866 ت 951/297ک
يكي از نمونه‌هاي برتر تاريخي كه در ميان ياران امام علي(ع) از درخشش فراواني برخوردار است غلام آن حضرت، قنبر مي‌باشد؛ او که عمری را در حضور حضرت از دل و جان خدمت کرد و در فرمان¬برداری از مولای خود اطاعت بی-چون¬و¬چرا را روش خویش قرارداد و به این خدمت¬گزاری افتخار می¬کرد.وی پس از امیرالمومنین (ع)، این افتخار را از دست نداد و بر درگاه امام حسن(ع) و سپس امام حسین(ع) افتخار غلامی داشت. سرانجام حجاج ملعون، وي را به جرم محب علي(ع) بودن به شهادت رساند.
کتاب «تولد یک پروانه»در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان روایت¬گر داستان¬هایی از زندگی قنبر و رشادت-های او به زبان ساده و روان می¬باشد که با تصویرگری عطیه مرکزی همراه شده¬است. این کتاب مناسب سنین سالهای پایان دبستان می¬باشد.
کلیدواژه¬ها: داستان مذهبی- کودک و نوجوان- قنبر- غلام حضرت علی(ع)- سالهای پایانی دبستان

 نقد کتاب

و اين صداي جنگ

پدیدآر: محمدرضا بايرامي
مشخصات نشر: تهران: صرير، ‎۱۳۸۶.
شماره راهنما: و 311 ب 0843/955ک
کتاب « و این صدای جنگ» روایت¬گر نوجوانی به نام «حسام» است که که با خانواده¬اش در نزدیکی رود کرخه زندگی می¬کنند. او علاوه بر درس¬خواندن وظیفه¬ی نگهداری از گاومیش¬هایشان را نیز به¬عهده دارد و هر روز آن¬ها را برای چرا به جنگل می¬برد. به¬همین دلیل نیز به¬خوبی همه¬ی نقاط جنگل را می¬شناسد.
او که به¬خاطر دوری مسیر و گرمای هوا، دوست ندارد به مدرسه برود به جای مدرسه رفتن توی جنگل ول می¬گردد و عصرها به خانه برمی¬گردد. پدر حسام  وقتی متوجه این موضوع می¬شود به او قول می¬دهد که گوساله¬ی گاومیش باردار را که «زردو» نام دارد به او خواهد بخشید تا دوچرخه بخرد و مجبور نباشد برای رسیدن به شهر، آن¬همه راه را پیاده برود.
در یکی ازروزها که حسام همراه گله در یونجه¬زار نشسته است ناگهان صدایی می¬شنود مثل صدای رعد در دوردست. جنگل پر از صداهای عجیب می¬شود و او ....
کلیدواژه¬ها: ادبیات دفاع مقدس- جنگ ایران و عراق- کودک و نوجوان- سال¬های پایانی دبستان

سرباز کوچک

سرباز کوچک امام (ره): خاطرات اسیر پر آوازه 13 ساله، مهدی طحانیان
مولف : فاطمه دوست کامی
ویراستار : فرزانه قلعه قوند
ناشر کتاب : پیام آزادگان
سال نشر : 1395
تعداد صفحات : 688    
معرفی کتاب
کتاب «سرباز کوچک امام» روایتی است از خاطرات آزاده مهدی طحانیان از کودکی تا امروز. کتاب «سرباز کوچک امام» به بیان اتفاقات ریز و درشت زندگی مهدی طحانیان پرداخته؛ اتفاق های خواندنی و جذابی که در بسترهای متفاوتی روی می دهد و ذهن خواننده را به طرز ماهرانه ای به همراهی خویش دعوت می کند. ناب ترین بخش این خاطرات مربوط به سال های طولانی ای است که راوی در اردوگاه های نگهداری اسرای ایرانی در عراق سر می کرده. او به عنوان جوان ترین اسیر جنگی در زمان اسارتش به شدت کانون توجه بعثی ها بوده و به طبع آن شاهد ماجراهای تلخ و شیرینی است که در نوع خویش کم نظیر هستند. نقطه اوج این اتفاق ها ماجرای امتناع او از مصاحبه با «نصیرا شارما» یک زن خبرنگار هندی بی حجاب است.
چنین تصمیمی در شرایط وحشتناک و خفقان آور اسارت که جسارت بی مثالی می طلبید؛ توسط نوجوانی گرفته می شود که خود را سرباز و مطیع اوامر رهبرش می داند. زندگی اسارتی و ابتکارات ریز و درشتش، روابط و علقه های به وجود آمده میان او و رفقای دربندش، حوادث متفاوتی که حین اسارت بر اردوگاه ها سایه انداخته، تنها بخشی از فصول این کتاب است. کتابی که به زعم کارشناسان این حوزه جامع ترین اثر خاطره نگاری به لحاظ حجم و محتوا در عرصه «اسارت» و «فرهنگ ایثار و مقاومت» به شمار می آید.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بابانظر
شهید محمد حسن نظر نژاد
از: مصطفی رحیمی
ناشر: انتشارات سوره مهمعرفی کتاب بابانظر

کتاب کم‌نظیر بابا نظر اثر مصطفی رحیمی شرح خاطرات شفاهی شهید محمدحسن نظرنژاد در مصاحبه با حسین بیضایی است این اثر دریچه تازه‌ای به برخی زوایای ناشناخته انقلاب و دفاع مقدس گشوده است. مؤلف در این اثر با گزارش و زبانی خواندنی از زندگی و مبارزات مردی پرده بر می‌دارد که تعبیر مجسمی از جوانمردی و ایثار بود. این جانباز 95 درصد با حضوری طولانی و مستمر در جبهه‌های جنگ، در سال 75 به شهادت رسید.
شهید محمد حسن نظر نژاد ،  بيش از 140 ماه در ميدان‌هاي نبرد  حضور داشته اند . در عملیات آزاد سازی سوسنگرد یک چشم خور را ازدست می دهند و مجروح می شوند.بعد از مداوا در عملیات دیگری یک گوش خود را از دست می دهند و مجروح می شوند. بعد از مداوا در یک عملیات دیگر کمر ایشان می شکند و مجروح می شوند .در عملیات های دیگر ترکش به سر ، سینه ، شکم ، دست ، پای ایشان برخورد می کند و مجروح می شوند . بعد از مداوا در عملیات های دیگر یک دست و یک پای ایشان می شکند و مجروح می شوند . ایشان جانباز 90 % بوده اند که بعد از جنگ ، در یک ارتفاع کوهستانی تنگی نفس می گیرند و به درجه رفیع شهادت نائل می شوند.

افزودن دیدگاه جدید: