۱۳۹۸-۰۵-۲۸

از نسخه‌های خطی غدیرخم رونمایی شد

در بیست‌ودومین برنامۀ «سه‌شنبه‌های فرهنگی» آستان قدس رضوی و هم‌زمان با عید سعید غدیرخم، از نسخه‌های خطی نفیس با موضوع غدیرخم موجود در گنجینۀ رضوی رونمایی شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، بیست‌ودومین برنامۀ سه‌شنبۀ فرهنگی آستان قدس رضوی به معرفی و رونمایی نسخه‌های خطی با موضوع غدیرخم پرداخت.
کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی در این برنامه با بیان این‌که بیش از 56 هزار نسخۀ خطی، 23 هزار قرآن و جزوۀ قرآنی، 3 هزار کتاب عکسی و 21 هزار نسخه کتاب چاپ سنگی در مخزن کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، توضیح داد: افزون بر 30 نسخۀ نفیس با موضوع غدیرخم در این کتابخانه نگهداری می‌شود که یکی از نسخه‌ها به تأیید مؤلف رسیده و منحصربه‌فرد است.
سیدرضا صداقت‌حسینی در این باره افزود: این نسخه با عنوان «كشف المهم في طريق خبر غديرخم» تألیف هاشم بن سليمان بحرانی ( - ۱۱۰۷ ؟ ق) از فقها، محدّثین و مفسّرین شیعه است که به زبان عربی در بيان حديث شريف غديرخم به طريق اماميه و اهل سنّت تألیف شده و در ذی‌قعدۀ 1101 هجری قمری به خط نسخ 24 سطری کتابت شده است.
صداقت‌حسینی این نسخه را منحصر‌به‌فرد خواند و اضافه کرد: اهمیت این کتاب بنابر ضبط برگ آخر نسخه، در این است که نسخه توسط مؤلف رؤیت و توسط «علی بن سلیمان بحرانی» در حضور مؤلف در دهم جمادي‌الثاني 1۱۰۲ مقابله و تصحیح شده است.
وی به نسخه‌ای نفیس با عنوان «العمده فی عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار» اشاره و تصریح کرد: این اثر تألیف شمس‌الدین یحیی بن حسن بن حسین اسدی حلّی معروف به «ابن بطریق» (-600ق) از اکابر علما و فقهای برجستۀ شیعه در قرن ششم هجری به زبان عربی است که در آن، 913 حدیث دربارۀ فضائل، مناقب، امامت و ولایت حضرت علي(ع) در 36 فصل تدوين و در سال 983 هجری قمری به خط زین العابدین کتابت شده است.
صداقت‌حسینی در پایان به معرفی سومین نسخه‌ای که در این برنامه رونمایی شد، پرداخت و تصریح کرد: کتاب «تبصره الاعیاد» تألیف فضل‌علی‌بیگ بن شاهوردی از فضلای نیمۀ اوّل سدۀ دوازده هجری که مشتمل بر روایت‌هایی در آداب و شرایط اعیاد همچون عید مبعث، عید غدیر، عید فطر و قربان و عید نوروز بوده و به خط نستعلیق 18 سطری بر کاغذ آهارمهرۀ حنائی با عناوین سُرَنج کتابت شده است، از دیگر نفایس کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی است.
گفتنی است که این آثار خطی به مدت یک هفته پس از رونمایی، در محل موزۀ قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس رضوی در قالب نمایشگاه در معرض نمایش عموم قرار دارد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید