۱۳۹۸-۰۵-۲۸

تلألؤ غدیر در آثار هنری موزۀ رضوی

به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیرخم، موزه‌های آستان قدس رضوی مجموعه‌ای از آثار هنری با موضوع غدیرخم را در معرض نمایش قرار داده است.
به گزارش گنجینۀ رضوی، معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی از نمایش مجموعۀ ارزشمندی از آثار هنری با موضوع غدیرخم شامل تابلوهای خوشنویسی، تابلوهای نقش‌برجسته، ماکت، آثار معرق، تابلوهای رنگ روغن و...که به دست هنرمندان برجستۀ کشور خلق شده است، در موزۀ آستان قدس رضوی خبر داد.
مهدی قیصری‌نیک در این باره توضیح داد: عصای منبت‌کاری‌شده با نقش واقعۀ غدیرخم که به طول 92 سانتی‌متر و قطر 2 تا 5 سانتی‌متر به دست مرتضی سلیم، هنرمند شیرازی خلق شده، از جمله این آثار نفیس است.
وی با اشاره به این‌که شکل عصا موّاج است و از بالا به پایین نازک می‌شود، افزود: بر روی این اثر بی‌مانند، نقوش انسانی به صورت منبت، کنده‌کاری شده و از بالای عصا بعد از قسمت دستی، تصویر بالابردن دست حضرت علی(ع) توسط حضرت محمد(ص) حکاکی شده و در بخش پایین‌تر عصا نیز تصاویر مردم به چشم می‌خورد که در حال تماشا و شنیدن «حدیث ولایت» هستند. این تصویر تا پایین عصا ادامه پیدا کرده است و در پایین‌ترین قسمت آن، تصویر چند نخل به چشم می‌خورد.
قیصری‌نیک افزود: تابلوی «واقعۀ غدیرخم» اثر و اهدایی سید فضل‌الله هاشمی با تکنیک رنگ‌وروغن روی تخته به ابعاد 50 در 70 سانتی‌متر و تابلوی «برکۀ غدیر خم» اثر رسول شفقتی با تکنیک آب‌رنگ روی مقوای بدون اسید در ابعاد 33 در 50 سانتی‌متر از دیگر آثار این مجموعه است.
وی اضافه کرد: تابلوی خط و نقاشی با نام «علی(ع)» به خط معلی در ابعاد 85 در 116 سانتی‌متر اثر و اهدایی مجید حسین‌زاده و کتاب علی(ع) با جلد چوبی، دربردارندۀ فرازهایی از احادیث حضرت علی(ع) که توسط علی عیسی ابومنهج به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و فرانسه تألیف شده و توسط سیدعلی موسوی از لبنان اهدا شده است، در موزه درحال نمایش است.
قیصری‌نیک به تابلوی گل‌ومرغ و مینیاتور خوشنویسی‌شدۀ «غدیر» اشاره کرد و گفت: این تابلو با تکنیک اکریلیک و گواش روی مقوا در ابعاد 95 در 85 سانتی‌متر به همت جمعی از هنرمندان خلق شده که استاد رضا بدرالسماء، سید مسعود آقامیری، و سید رسول آقا میری، به ترتیب، مسئولیت کشیدن نقاشی، تذهیب و خوشنویسی این اثر فاخر را بر عهده داشته‌اند.
وی در این باره توضیح داد: در بخش میانی این اثر، واقعۀ غدیرخم با استفاده از نمادهای انسانی، حیوانی و گیاهی نقششده و حاشیۀ آن با تذهیب و خط مزین شده و بخشی از آیۀ ولایت و خطبۀ غدیر در اثر دیده می‌شود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید