۱۳۹۸-۰۶-۰۴

اهدای نسخۀ کامل بازآفرینی قرآن منسوب به دستخط امام علی(ع)

به همت شهروند مشهدی، قرآن منسوب به دستخط مبارک حضرت علی(ع) به صورت کامل بازآفرینی و در قالب نسخۀ الکترونیک به کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، قرآن منسوب به دستخط مطهر حضرت علی(ع) به خط کوفی و کتابت‌شده بر پوست آهو با الگوبرداری از نسخۀ 68برگی منسوب به دستخط حضرت که در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، به صورت یک قرآن کامل بازآفرینی و به صورت نسخۀ الکترونیک جهت ارائه به عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران، به کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.
بازآفرین این نسخۀ قرآنی نفیس در این باره توضیح داد: این قرآن با استخراج 200 کاراکتر از نسخۀ موجود در کتابخانۀ آستان قدس رضوی، بنا بر روایت معتبر «حفص از عاصم» به صورت کامل بازآفرینی شده است.
حمید رابعی افزود: اگر حضرت می‌خواستند در زمانۀ حاضر قرآنی را با دستخط مبارک خودشان کتابت کنند، بی‌تردید نتیجۀ کار به همین صورتی بود که در حال حاضر تولید شده است.
این شهروند مشهدی با بیان این‌که قصد دارم به‌تدریج همۀ قرآن‌های منسوب به دستخط ائمۀ اطهار علیهم‌السلام موجود در گنجینۀ کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی و پس از آن قر‌آن‌های منسوب به ائمه در دیگر کتابخانه‌های سطح کشور و پس از آن کتابخانه‌های دنیا را به فضل الهی بازآفرینی کنم، ادامه داد: به‌تازگی بازآفرینی قرآن منسوب به دستخط امام رضا(ع) موجود در گنیجینۀ رضوی هم به پایان رسیده که قرار است به‌زودی نسخۀ الکترونیک آن برای دانلود، روی سایت کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی قرار بگیرد.
وی افزود: بازآفرینی این مصاحف شریف از طریق نرم‌افزاری که برای این کار طراحی کرده‌ام و استخراج رسم‌الخط قرآن موردنظر انجام می‌شود که حتی می‌توان با استفاده از آن و با الگوبرداری از نویسه‌های نامه‌ها و توقیع‌های به‌جامانده از دیگر ائمۀ اطهار علیهم‌السلام که قرآنی به دستخط ایشان موجود نیست -همچون امام جواد(ع) یا حضرت ولی‌عصر(عج)- قرآنی با دستخط مبارک آنان تولید کرد.
رابعی با ابراز این‌که از سال‌ها قبل تصمیم به بازآفرینی قرآن‌های منسوب به دستخط ائمۀ اطهار(ع) را داشتم اما محدودیت‌های دسترسی به این نسخه‌ها اجازۀ این کار را نمی‌داد، گفت: با توسعۀ کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی و تمهیداتی که برای سهولت دسترسی محققان به نسخه‌های خطی در این کتابخانه ایجاد شده، امکان این کار برای من فراهم شد.
گفتنی است که نسخۀ کامل قرآن بازآفرینی‌شدۀ منسوب به دستخط حضرت علی(ع) در حال حاضر به‌صورت نسخۀ الکترونیکی بر روی سایت کتابخانۀ دیجیتال به آدرسhttps://digital.aqr.ir/ برای عموم علاقه‌مندان قابل دانلود است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید