۱۳۹۸-۰۶-۱۱

سه‌شنبه‌های فرهنگی؛ یک شاهکار در حوزۀ فرهنگ

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هر هفته با ویژه‌ برنامه‌های «سه‌شنبه‌های فرهنگی» و رونمایی از یکی از نفایس نادر خود، یک شگفتانه به ارمغان می‌آورد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با خلق یک حرکت مبتکرانه، هر هفته دوست‌داران نفایس فرهنگی را به یک شگفتانه دعوت می‌کند. ویژه برنامه‌های سه‌شنبه‌های فرهنگی، که طی آن هر هفته از یکی از نفایس و مجوعه‌های نادر این مرکز رونمایی می‌شود، حرکتی نو از این سازمان است که از اسفندماه سال 97 کار خود را با رونمایی از قرآن دست‌نویس قرن 11 با 430 ابتکار خارق‌العاده، آغاز کرد و تاکنون رونمایی از 24 شیء و مجموعۀ نفیس در این مرکز و پنج رونمایی در یزد، تهران و تبریز را پشت سر گذاشته است.
قدیمی‌ترین صحیفۀ سجادیۀ جهان؛ قدیمی‌ترین قرآن دست‌نویس کامل جهان منسوب به حضرت علی‌(ع)؛ اسناد نقاره‌خانۀ حرم رضوی به عنوان قدیمی‌ترین نقاره‌خانۀ مذهبی؛ یکی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین قالیچه‌های جهان؛ کوچک‌ترین قرآن بازوبندی جهان؛ سکه‌های ولایت‌عهدی 1200سالۀ امام‌رضا(ع)؛ تک‌نسخۀ «بلدالامین» قدیمی‌ترین نشریۀ شهرداری مشهد؛ مجموعه نفیس نسخ خطی و مصور شاهنامه؛ وصیت‌نامه، دست‌نوشته و آثار اهدایی امام‌خمینی(ره) به کتابخانۀ آستان قدس رضوی و اسناد دیده نشدۀ قیام تاریخی مسجد گوهرشاد، بخشی از نفایسی است که در هفته‌های گذشته از آنها رونمایی شده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و مبتکر این طرح، هدف از این حرکت را معرفی این نفایس به دنیا و ترویج معارف اهل بیت(ع) ذکر کرد. وی با اشاره به بیانیۀ مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، نفایس موجود در گنجینه‌های آستان قدس رضوی را از ظرفیت‌های بالقوۀ فرهنگ، هنر و تمدن دیرین خواند و بیان کرد: در اولین هدف، طرح سه‌شنبه‌های فرهنگی را به منظور عینیت‌بخشی به بیانیۀ مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب دنبال می‌کنیم. حسینی با اشاره به رویکرد آستان قدس رضوی برای تبدیل شدن به مرجعیت علمی، افزود: اسناد، اشیاء موزه‌ای و نسخ خطی از شاخصه‌های فرهنگ، هنر و تمدن است که حاوی پیامی بارز است و ما از طریق رونمایی این آثار، اندیشمندان را دعوت به پژوهش در این حوزه می‌کنیم تا این آثار با تمام ارزش‌های فرهنگی، هنری و عینی‌اش معرفی شود.
وی همچنین تکریم واقفانِ این نفایس را دیگر هدف حرکت یادشده برشمرد و اعلام کرد: ما تمام سعی خود را برای صیانت از این آثار به کار می‌بندیم تا این نفایس به نحو احسن محفوظ بماند، به کار گرفته شود و به دنیا معرفی شود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید