۱۳۹۸-۰۶-۱۲

رونمایی از پرچم قیام عشایرخوزستان علیه انگلیس

در بیست‌وچهارمین برنامۀ سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی و هم‌زمان با روز مبارزه با استعمار انگلیس، پرچم جهاد اسلامی عشایر خوزستان علیه استعمار انگلیس در جنگ جهانی اول، موجود در گنجینۀ رضوی، معرفی و رونمایی شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، مسئول موزۀ هدایای مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در این باره، با بیان این‌که پرچم هر کشور نشان‌دهندۀ انگیزه‌ها، آرمان‌ها و چگونگی نگرش سیاسی، مذهبی و فلسفۀ یک ملت و بیان‌کنندۀ شرایط جغرافیایی، فرهنگی و حوادث سرنوشت‌ساز تاریخ آن ملت است، توضیح داد: پرچم قیام عشایر خوزستان علیه استعمار انگلیس، یکی از اسناد معتبر باقیمانده از واقعۀ جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس در جریان جنگ جهانی اول در اسفند 1293 است.
مجید مهردوست سه‌گوش و دو رو بودن پرچم را از ویژگی‌های آن دانست و افزود: تاروپود پرچم از ابریشم، آستر و لیفۀ پرچم از پنبه و تاروپود پارچۀ کتیبه از پنبه است. این پرچم با اتصال 8 قطعه پارچۀ ابریشمی به عرض 25 سانتی‌متر به یکدیگر تهیه و با استفاده از رنگ‌های گیاهی رنگ‌آمیزی شده است.
وی با این توضیح که حروف کتیبه با پارچه‌ای از جنس پنبۀ کرم‌رنگ بر روی پارچۀ زمینۀ اصلی پرچم که سبزرنگ است، تکه‌دوزی شده و نحوۀ اتصال کتیبه‌ها به پارچۀ اصلی با چرخ‌کاری ساده صورت گرفته است، اضافه کرد: حاشیۀ پرچم مزیّن به کتیبۀ «آیت‌الکرسی» و وسط آن به «لااله‌الاالله»، «علی ولی‌الله» و آیۀ «نصر من الله و فتح غریب» است و ارتفاع آن، 180 سانتی‌متر، قاعدۀ پرچم 111 سانتی‌متر، تعداد قطعات آن، 8 قطعۀ متصل به هم و دورۀ زمانی آن، قرن 13 خورشیدی است.
مهردوست در پایان با اشاره به این‌که در هنگامۀ جنگ جهانی اول، اشغال خوزستان توسط ارتش انگلیس و صدور حکم جهاد علیه اشغال‌گران از سوی مراجع بزرگوار شیعه، عشایر غیور خوزستان با رهبری روحانیت به انگیزۀ دفاع از میهن اسلامی قیام کردند و حماسه‌های جاودانه‌ای را آفریدند، تصریح کرد: رهبری قیام در منطقۀ شادگان به عهدۀ روحانی جلیل‌القدر مرحوم «سیدجابربن سیدمشعل موسوی آلبوشوکه» بود و پرچم باقیمانده از آن جهاد اسلامی متعلق به این روحانی مجاهد بود که نزد بازماندگان وی نگهداری می‌شده است و سرانجام در سفر تاریخی مقام معظم رهبری به خوزستان در در اسفندماه 1375 که مصادف با هشتادودومین سالگرد آن نهضت بود، تقدیم معظم‌له شد که ایشان این شیء تاریخی را به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا کردند.
گفتنی است که این پرچم در محل موزۀ هدایای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، در معرض نمایش عموم قرار دارد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید