۱۳۹۸-۰۶-۲۱

کارگاه آموزشی تفسیر ساختاری قرآن کریم در کتابخانۀ آستان قدس رضوی برگزار شد

دکتر محمد خامه‌گر در یک کارگاه آموزشی که به همت کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، به شرح روش تفسیر ساختاری قرآن کریم پرداخت.
به گزارش گنجینۀ رضوی، کارگاه آموزشی تفسیر ساختاری قرآن کریم با حضور دکتر محمد خامه‌گر و با همت اندیشگاه رضوی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد. عضو هیئت علمی پژوهشی وزارت علوم و مؤلفِ 70 جلد کتاب و 80 عنوان مقاله، در این کارگاه به تشریح روش تفسیر ساختاری و اهمیت آن پرداخت. وی با بیان اینکه هر سوره با وجود موضوعات پراکندۀ مطرح شده در آن، یک هدف اصلی دارد، تفسیر را کشف معانی آیات و کشف مراد الهی از یک آیه دانست و اظهار داشت: تفسیر ساختاری یعنی با توجه به ساختار و بدنۀ سوره، می‌توان معنای دقیق آن سوره و مراد الهی از آن آیه را تشخیص داد.
معرفی روش تفسیر ساختاری؛ کارکردهای آن؛ پیشینۀ تفسیر ساختاری و نگرش هدفمند به سوره‌های قرآن؛ دلایل حقانیت هدفمندی سوره‌ها و جواز کاربرد روش تفسیر ساختاری در تفسیر آیات قرآن؛ پاسخ به اشکالات مخالفانِ این شیوۀ تفسیر، قواعد کشف استدلال هدف و ساختار سوره‌های قرآن و درنهایت، بیان تفسیر ساختاری سورۀ «بینه» به عنوان یک نمونه، محورهای مطرح شده در این نشست بود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید