۱۳۹۸-۰۶-۲۷

خوانش اشعار عاشورایی و انقلابی شهریار در کتابخانۀ رضوی

در سی‌ونهمین نشست ادبی خوانش متون کهن که به مناسبت بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی و در آستانۀ آغاز هفتۀ دفاع مقدس برگزار شد، اشعار این شاعر معاصر با موضوع عاشورا و مقاومت‌وپایداری، خوانش و بررسی شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، سی‌ونهمین نشست خوانش متون کهن فارسی با حضور استاد دکتر احمد خواجه‌ایم و عموم ادب‌دوستان در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
کارشناس مهمان جلسه در این دورهمی ادبی گفت: اشعار زیادی با موضوع اهل بیت(ع) از شعرای فارس و عرب‌زبان موجود است و از بین شعرای معاصر فارسی‌زبان هم بخش زیادی از اشعار شهریار دربارۀ اهل بیت و به‌ویژه امام حسین(ع) و واقعۀ کربلاست.
استاد خواجه‌ایم با بیان این‌که شهریار از عاشقان اهل بیت علیهم‌السلام است افزود: این از عنایات الهی است که شاعری در زمان حیاتش، اشعارش ورد زبان مردم کوچه و بازار زمان خود شود و این مسئله شهریار را به‌ویژه در میان شاعران معاصر که 90 درصد دارای چنین جایگاهی نیستند برجسته کرده است.
وی با اشاره به این‌که شهریار همچون بسیاری از شعرای دیگر اشعار زیادی با ردیف «امام حسین(ع)» و مانند آن دارد و این نشان ارادت او به حضرت است، تصریح کرد: این شاعر تبریزی در بسیاری از اشعاری هم که برای دیگر ائمه سروده، یادی از حضرت سیدالشهداء می‌کند که نمونۀ آن بیت معروف «به جز از علی که آرد پسری ابوالعجائب/ که علم کند به عالم شهدای کربلا را» از غزل علی ای همای رحمت است.
وی درپایان اضافه کرد: شهریار به دلیل این‌که در فاصلۀ سال‌های انقلاب و دفاع مقدس هم زیست می‌کرد، این مسائل تأثیر زیادی بر او گذشت و یک‌پنجم اشعار او دربارۀ دفاع مقدس است و پس از آن، عِرق دینی و انقلابی در اشعار او توأمان به چشم می‌خورد.
در ادامۀ جلسه، بخش‌هایی از اشعار شهریار دربارۀ واقعۀ عاشورا و دوران دفاع مقدس توسط حضار خوانده شد و استاد مهمان جلسه به تحلیل اشعار و پاسخگویی به سؤالات پرداخت.
در پایان، نسرین کمالی‌پور، کارشناس کتابخانۀ تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی، به معرفی چند کتاب برای مطالعۀ بیشتر علاقه‌مندان پرداخت که از جملۀ آن، «شور عشق» با موضوع ناب‌ترین غزلیات استاد شهریار، کتاب «ناله‌های شباهنگی» شامل اشعار عاشورایی و مقاومت و پایداری استاد شهریار و «شکوه شهریار» با موضوع یادنامۀ استاد شهریار شامل روزشمار زندگی وی براساس اطلاعات کامل زندگی شاعر است که در دو بخش شامل مقالات درباره زندگی و شعر شهریار و اشعاری در سوگ او تنظیم شده است

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید