۱۳۹۸-۰۷-۰۴

زاويه ديد قصه‌ها و رمانس‌ها

یادداشت آغازین کتاب بع عنوان پیشگفتار آمده است. در این نوشتار، کتاب اول زاویه دید در قصه‌ها و کتاب دوم زاویه دید در رمانس‌هاست.  نویسندگان در ابتدای این کتاب به تعریف قصه از منظر مختلف پرداخته و سپس ضمن اشاره به ویژگی‌های معنایی و ساختاری در قصه‌ها، به تعریف زاویه دید و بررسی آن در قصه‌ها پرداخته‌اند. کتاب در ادامه به بررسی زاویه دید در انواع قصه‌های کلاسیک از جمله قصه‌های اسطوره‌ای، افسانه‌های تمثیلی، قصه‌های رمزی، افسانه پریان، قصه‌های نیرنگ‌بازها(محتاله‌ها)، قصه‌های خرافی و وهمی و قصه‌های اخلاقی و جادوگری پرداخته است.
ویژگی مهم این کتاب بیشتر کیفیت عام آن است و برای هر خواننده می‌تواند جالب توجه و خواندنی باشد. این کتاب هدیه‌ای است از گنجینه‌ی غنی و گرانقدر آثار خلاقه قصه‌ها در ادبیات تخیلی قدیم فارسی آثاری متنوع و رنگ به رنگ که قرن‌ها خواندنش مردم قصه دوست ما را سرگرم کرده است. اصلا فلسفه‌ی وجودی و ماندگاری قصه‌ها و رمانس‌هایی چون سمک عیار، اسکندرنامه، هزار و یک شب... همین داستان دوستی عامه‌ی مردم ماست.
هر داستان زاویه دید خود را می‌طلبد. شناخت بیشتر انواع زاویه دید به نویسنده امکان می‌دهد که از خلاقیت خود بیشتر بهره بگیرد و به نیازهای خواننده بهتر پاسخگو باشد و داستان را نیز بیشتر باورپذیر کند.

 

منابع:
‎۱۳۹۸ ز‏ ۹۴۱ م‏ ۸۰۸‎ /۳
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید