۱۳۹۸-۰۷-۰۴

بازدید مقامات پاکستان از موزۀ رضوی

چندتن از سفرا و مقامات کشور پاکستان که مهمان سفیر پاکستان در ایران بودند، از موزۀ آستان قدس رضوی بازدید کردند.
به گزارش گنجینۀ رضوی، «عطیه محمود»، سفیر اسبق پاکستان در کشورهایی همچون اندونزی، مراکش و اردن، به همراه «انجم رانا» از مقامات پاکستانی و هنرمند استاد مدّرس نقاشی در پاکستان از گنجینۀ قرآن و نفایس موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی دیدن کردند.
ایشان مهمان خانم «رفعت مسعود»، سفیر جدید پاکستان در ایران بوده و به دعوت وی به ایران آمدند و برای اولین بار به حرم مطهر رضوی مشرّف شدند. این گروه در بازدید از موزۀ قرآن آستان قدس رضوی با بیان این‌که ما در کشور خودمان موزۀ اختصاصی قرآن نداریم و در سفر به کشورهایی که تاکنون رفته‌ایم، به چنین موزه‌ای برخورد نکردیم، موزۀ قرآن آستان قدس رضوی را منحصربه‌فرد و غنی خواندند.
این مهمانان پاکستانی با ابراز این‌که تنوع خط و کتابت قرآن‌های این مجموعه شگفت‌انگیز است، بیان کردند: برای اولین بار است که قرآن‌های منسوب به دستخط ائمۀ اطهار علیهم‌السلام را می‌بینیم و برایمان جالب است که قرآن‌های متعددی به دستخط چند تن از ائمۀ بزرگوار شیعه به صورت یک‌جا در اینجا نگهداری می‌شود.
در ادامه، انجم رانا، بانوی نقاش پاکستانی نیز با بیان این‌که من سال‌هاست در کشور پاکستان به افراد نیازمند کار و سرپرست خانواده به طور رایگان نقاشی آموزش می‌دهم و در اردیبهشت‌ماه امسال، به دعوت از کشور ایران، در برج میلاد آثارم را به نمایش گذاشتم، گفت: هنر نقاشی روی وسایل نقلیه به‌ویژه کامیون، هنر شناخته‌شده و معروف پاکستان در جهان است و خواهان زیادی در این کشور دارد و من با آموزش این هنر به افراد جویای کار، زمینۀ درآمدزایی آنان را فراهم می‌کنم.
وی ادامه داد: با شناختی که از رنگ‌شناسی و هنر نقاشی دارم، هنر تذهیب که در قرآن‌های موزه به کار رفته، خارق‌العاده است و دقت و ظرافت به‌کاررفته در آن بسیار مرا شگفت‌زده کرد.
این بانوی هنرمند در بازدید از تالار استاد فرشچیان موزۀ آستان قدس رضوی افزود: در تهران تصویر آثار این استاد فرشچیان را دیده بودم اما برای اولین بار است که تعداد زیادی از آثار ایشان را به صورت یک‌جا می‌بینم. وی درپایان، با بیان این‌که در کشور پاکستان نقاشی چهرۀ ائمه(ع) حتی به‌صورت غیرمستقیم ممنوع است، اضافه کرد: برایم جالب است که استاد فرشچیان تصویر چهرۀ ائمه را به صورت غیرمستقیم و در پرده کشیده است و با این وجود، این آثار با خلاقیت و ذوق و هنری که در آن به کار رفته، آن‌چنان تأثیرگذار است که قلب انسان را سرشار از عواطف دینی می‌کند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید