۱۳۹۸-۰۷-۰۴

وقف قرآن قرن 10 به آستان قدس رضوی

واقف 50 عدد از سکه‌های تاریخی به موزۀ آستان قدس رضوی، این بار واسطۀ وقف یک نسخه قرآن خطی قرن 10 به آستان قدس رضوی شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی داود پیرزادی، واقف 50 عدد سکه از دوره‌های مختلف تاریخی به گنجینۀ سکۀ موزۀ آستان قدس رضوی با حضور در دفتر ریاست سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، یک نسخه قرآن دست‌نویس عهد صفوی متعلق به یکی از هموطنان را وقف کتابخانۀ آستان قدس کرد. وی با بیان اینکه این قرآن متعلق به یکی از دوستان او به نام اکبر ابراهیمی است، اظهار داشت: بسیاری از افراد هستند که تمایل به وقف مجموعه‌های نفیس خود به آستان قدس رضوی را دارند ولی از چگونگی آن آگاه نیستند و من در تلاشم تا دوستان خود را نیز با این مجموعه آشنا کنم. این سکه‌شناس و واقف، هدف خود را از حرکت مستمر در مسیر وقف، ماندگاری این آثار ذکر کرد و گفت: برای ماندگاری این نفایس، جایی رابهتر از آستان قدس رضوی نمی‌بینم.
رئیس سازمان یادشده در این دیدار با بیان اینکه همه چیز در عالم فانی است، اظهار داشت: انسان زمانی که به وجه رب متصل می‌شود، باقی و مانا می‌شود و امام‌رضا(ع) قطعاً از آن وجوه هستند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترسیدجلال حسینی به قدمت کتابخانۀ آستان قدس رضوی اشاره کرد وگفت: این کتابخانه بیش از هزار سال قدمت دارد و قدیمی‌ترین کتاب موجود در این مرکز نیز نسخۀ خطی از جزوۀ قرآنی است که بر روی آن نوشته شده: «وقف مکتبه امام‌رضا(ع) به تاریخ 327 هجری قمری.» وی افزود: این کتابخانه در طول تاریخ مورد توجه بزرگان بوده است و پس از انقلاب اسلامی نیز امام‌خمینی(ره) در حکم تولیت مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی، برای مراقبت از کتابخانه و منابع آن به ایشان تأکید ویژه کرده بودند. حسینی همچنین در ادامه به توجه ویژۀ مقام معظم رهبری و تولیت‌های مختلف آستان قدس به این کتابخانه پرداخت.
سیدمحمدرضا فاضل هاشمی، کارشناس‌مسئول بخش مخطوطات این کتابخانه در ارتباط با نسخۀ وقف شده بیان کرد: این نسخه متعلق به اواخر قرن 10 هجری و هم‌زمان با عهد صفویه است که صفحات ابتدایی و انتهایی آن در قرن 13 و دورۀ قاجار بازنویسی شده است. وی افزود: این نسخه از نُسخ نفیس محسوب می‌شود که به خط نسخ کتابت شده است. جلد این نسخه از قرآن کریم، تیماج روغنی و رنگ اوراق نباتی است و سَرسوره‌ها دارای کتیبۀ مذهب است و عناوین سُوَر داخل قلمدانی کتیبه کتابت شده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید