۱۳۹۸-۰۷-۰۹

گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی به روی دانشگاه فردوسی باز می‌شود

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از اعلام آمادگی این سازمان برای همکاری‌های مشترک با دانشگاه فردوسی مشهد خبر داد. امکان بهره‌مندی پژوهشگران از نسخ خطی آستان قدس رضوی از جمله موارد این همکاری هاست.
به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم‌زمان با رونمایی از قدیمی‌ترین نسخ خطی مثنوی معنویِ موجود در این مجموعه، از امکان ایجاد ایستگاه مطالعۀ نسخ خطی آستان قدس و خدمات اشتراک آی‌پی اختصاصی به دانشگاه فردوسی مشهد سخن گفت. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی در بیست‌وهشتمین ویژه‌برنامۀ سه‌شنبه‌های فرهنگی این سازمان که با حضور دکتر فاطمه ماهوان، عضو هیئت علمی دانشکدۀ ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، اعلام کرد: ما این توانایی را داریم تا با اختصاص یک آی‌پی به این دانشگاه، امکان دسترسی اساتید، پژوهشگران و دانشجویان را به حدود 900هزار منبع دیجیتال و پايگاه‌هاي منتخب سازمان در سرور آنلاين كتابخانۀ ديجيتال آستان قدس رضوی اعم از نسخ خطی، کتب چاپ‌سنگی، مقالات الکترونیک، کتب الکترونیک، پایان‌نامه و کتب چاپی فراهم کنیم.
وی همچنین در ادامه، از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد برای بازدید مستقیم و بی‌واسطه از گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی دعوت کرد و اظهار داشت: کتابخانۀ آستان قدس رضوی آمادۀ هرگونه همکاری مشترک با دانشگاه فردوسی و همچنین دانشکدۀ ادبیات این دانشگاه است.
گفتنی است، کتابخانۀ آستان قدس رضوی با بیش از یکصدهزار نسخۀ خطی نفیس در موضوعات گوناگون، یکی از بزرگ‌ترین و غنی‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام به شمار می‌رود. این کتابخانه در راستای بهره‌مندی هرچه بیشتر پژوهشگران از این منابع نفیس، از چندی پیش، با برقراری ارتباطات دوجانبه با مراکز علمی‌پژوهشی در سطح کشور، به راه‌اندازی ایستگاه مطالعۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی و خدمات اشتراک آی‌پی در این مراکز اقدام کرده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید