۱۳۹۸-۰۷-۰۹

نسخ خطی مثنوی معنوی متعلق به قرن 9 در موزۀ آستان قدس رضوی رونمایی شد

در بیست‌وهشتمین برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از نسخه‌های خطی 600 سالۀ مثنوی معنوی رونمایی شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در بیست‌وهشتمین ویژه‌برنامۀ سه‌شنبه‌های فرهنگی و هم‌زمان با روز بزرگداشت جلال‌الدین محمد مولوی، از قدیمی‌ترین نسخ‌ خطی مثنوی معنوی موجود در خزانۀ خود رونمایی کرد.
کارشناس گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی در ارتباط با این نسخه‌ها اظهار داشت: کهن‏ترین نسخۀ خطی مثنوی معنوی که در گنجینۀ رضوی نگه‌داری می‌شود، متعلق به پنجم ذی‌الحجه سال 845 هجری است. این نسخه به خط نستعلیق چهار ستونه 21سطری کتابت شده است. وی افزود: نسخۀ رونمایی شده در قطع وزیری و شامل شش دفتر مثنوی و 283 برگ است که با شمارۀ 15901 در مخزن نسخ خطی کتابخانۀ آستان قدس رضوی به ثبت رسیده است. سیدرضا صداقت‌حسینی افزود: جداول اوراقِ این نسخه به زر تحریردار و لاجورد است و پنج سرلوح و کتیبۀ مذهب و منقش در آن به کار رفته است.
وی به معرفی دیگر نسخۀ رونمایی‌شده در این مراسم پرداخت و تصریح کرد: این کتاب نیز نسخه‌ای دیگر از مثنوی معنوی است که در سال 848 هجری و به خط نستعلیق 23سطری کتابت شده است. دو صفحۀ اولِ آن تمام تذهیب و عناوین به شنگرف است. صداقت‌حسینی افزود: این نسخه در 307 برگ و در قطع وزیری کتابت شده که دارای دو کتیبه در صدر و ذیل است و با شمارۀ 4932 در گنجینۀ نسخ خطی کتابخانۀ آستان قدس نگهداری می‌شود.
کارشناس مرکز مخطوطات آستان قدس رضوی تشریح کرد: کتابخانه آستان قدس، یکی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان اسلام است و بیش از 100هزار نسخۀ خطی در موضوعات گوناگون در اختیار دارد که حدود 8هزار و 200 نسخه از آنها در موضوع ادبیات به زبان‌های فارسی و عربی است. وی خاطرنشان کرد: 267 نسخه از مجموع این نسخ، از آثار جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی است.
گفتنی است دکتر فاطمه ماه‌وان استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی، سخنران ویژۀ این مراسم بود که به سخنانی در خصوص آموزه‌ها و تعالیم مثنوی معنوی پرداخت.
لازم به ذکر است، نسخ رونمایی شده به مدت یک هفته در قالب نمایشگاه، در محل گنجینۀ قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض دید عموم قرار دارد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید