۱۳۹۸-۰۷-۱۳

18 هزار برگ سند مکتوب به مرکز اسناد رضوی رسید

از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 18 هزار برگ سند مکتوب، جذب مرکز اسناد آستان قدس رضوی شده است که در این میان، اسنادی از دورۀ قاجاریه از مهم‌ترین این اسناد است.
به گزارش گنجینۀ رضوی، کارشناس‌مسئول مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این‌که در طول سال ارادتمندان به آستان حضرت رضا(ع) اسناد خاندانی و قدیمی خود را وقف مرکز اسناد آستان قدس رضوی می‌کنند و این مرکز به دلیل شرایط خوب حفاظت و نگهداری، پیوسته مورد اعتماد مردمی بوده است، در این باره اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 18 هزار برگ سند مکتوب و 600 فایل دیجیتالی از اسناد مکتوب جذب این مرکز شده که بخشی از آن از طریق اهدایی ارادتمندان بوده و بخشی خریداری شده است.
مهدی حسامی دوغائی در این میان به برخی از مهم‌ترین اسناد اهدایی در این شش ماه اشاره و اضافه کرد: 200 برگ سند مکتوب شامل مصالحه‌نامه، مبایعه‌نامه و اسناد شرعی مربوط به اواخر دورۀ قاجار و اوایل دورۀ پهلوی اول، اهدایی «بتول شوشتری»، شهروند مشهدی، که در خرداد ماه اهدا شده است، از مهم‌ترین این اسناد است.
وی ادامه داد: همچنین، 331 برگ سند مکتوب مربوط به بازسازی شهر هویزه اهدایی «رضا دیشیدی»، پیش‌کسوت بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، و 65 برگ سند مکتوب شامل مبایعه‌نامه، وقف‌نامه و قبالۀ ازدواج مربوط به دورۀ قاجار اهدایی «مهدی داخم» که به ترتیب در خردادماه و اردیبهشت‌ماه سال جاری اهدا شده، از دیگر موارد مهم اهدایی در این شش ماه است.
حسامی با بیان این‌که حفظ و نگهداری این اسناد از دغدغه‌های مهم مرکز اسناد آستان قدس رضوی است، افزود: در این راستا به همت ادارۀ حفاظت و مرمت آستان قدس رضوی، از ابتدای سال تاکنون، بیش از یک هزار و 300 برگ سند مکتوب مرمّت و آفت‌زدایی شده است.
وی در پایان، به اسناد تصویری اشاره کرد و گفت: همچنین از ابتدای سال حدود یک‌هزار و 400 فایل تصویری جذب این مرکز شده و 300 فایل دیجیتالی مربوط به بافت قدیم شهر مشهد توسط کارشناسان بخش تاریخ شفاهی این مرکز تولید شده است.
گفتنی است که اسناد موجود در این مرکز، دارای تاریخی پانصدساله است و در این میان، اسنادی از دوره افشاریه، قاجاریه و مجموعه‌ای ۶۹ هزارصفحه‌ای از اسناد دورۀ صفویه وجود دارد که بیشترین اسناد مربوط به دورۀ صفویه در سطح جهان بوده و به عنوان میراث معنوی یونسکو ثبت جهانی شده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید